Responder

Schelstraete

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
emal123
emal123
Mensagens: 120
Modo de introdução: Texto
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica

Re : Schelstraete

Mensagem por emal123 »

Dag Vincent (schstr),

Voor zover ik kan nagaan, weet, opzoek... is Schelstraete(van)[/b afgeleid van de plaatsnaam Schelstrate: Brugge - 1341 Scelstrate, Aardenburg - 1336 Scelstrate, Dendermonde en Gent,...

Het gedeelte 'straete' is duidelijk. Sc(h)el(t) is dat veel minder, er zijn heel wat Middeleeuwse mogelijkheden: ruzie, bel, Schelde, munt (1/20 van een pond Vlaamsch), plaats waar een zeedijk of dijk een afslaggat vertoont. Vrij vertaald zou de straat dus kunnen heten: Lawaaistraat, Bel(of Belleman-)straat, Scheldestraat, Wisselaarstraat, Dijkgatstraat,...Je kiest maar...Een toponiemligt voor de hand en zeker niet uit te sluiten.
Veel verder succes nog gewenst! vr.gr. Walter

emal123
emal123
Mensagens: 120
Modo de introdução: Texto
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica

Re : Schelstraete

Mensagem por emal123 »

Waar vandaan? de naam Schelstraete?
Ik denk Vincent dat je dan best je licht eens gaat opsteken rechtstreeks via Geneanet of Emailadres
van de Geneanetleden. Gewoon enkele uitpikken.
Volgens de 'Zoekcriteria' op de naam 'Schelstraete'  zijn er 910 resultaten (46 pagina' x 20)  van stambomen , bestudeerd door tientallen leden van Geneanet. Kun jij dat ook zien?
Zij volgen niet of slechts enkelen de rubriek 'Naamkunde' van Geneanet, daarom kunnen zij jou ook niet contacteren.
Tot (weder)horens :) ;) :D ???
bartschelstraete
bartschelstraete
Mensagens: 42
Deze was mijn allereerste informatiebron naar de zoektocht over de betekenis van mijn naam Schelstraete. Ik heb de informatiebronnen van Emal 123 bijzonder waardevol gevonden, totdat mijn vader mij wist te vertellen over het meernieuws dat er een boek in 1987 uitgebracht werd en in 1997 er een herwerkte versie volgde. Onze familie heeft ooit een boek gepubliceerd met als titel 'De Familie Schelstraete: voorouders en nakomelingen van Joannes Schelstraete 1690-1767 en Judoca Van Beveren 1697-1767'. Informatie vind je daarover terug via Familiekunde Vlaanderen regio Aalst en het Land van Nevele VZW.

In dat boek wordt inderdaad aangehaald dat onze naam van betekenis naar de Schelde verwijst. Dus daarin sta ik Emal 123 volledig bij. De verschillende middeleeuwse interpretaties volgens Emal 123 aan 'Schel-' geven veel context. Al wordt in het familiestamboomboek verduidelijkt, en ik citeer ' "Een schelstraat' is een scheve straat, met de kromming op het middelpunt van de lengte'. Emal 123 liet ook al vallen dat deze (o.a.) terug te brengen is (in de scelstrate) te Dendermonde. Maar deze leidt niet naar de Schelde, krom is ze wel en er lagen grote laaggelegen weidelanden.

Verschillende schrijfwijzes zoals Scelstraten, Schelstraat, Schelstraet en Schelstraete, maar ook De Schelstraete, Van Schelstraete, Van de Schelstraeten, Van der Scelstrate en Van der Scelstraten zijn afgeleid van dezelfde stamnaam. Typerend voor deze namen, is dat ze zéér Oost-Vlaams van oorsprong zijn.

Bij migratie naar Amerika en Canada in de 19e en de 20e eeuw werd Schelstraete fonetisch geregistreerd waardoor je mogelijks achternamen met Schelstrate en andere gelijkaardige varianten aantreft. 

Hopelijk verduidelijkt dit wat meer over de famlienaam. 
Responder

Voltar para “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”