Responder

Uilenberg te Essen (B)

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
gabrielsm
male
Mensagens: 934
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica

Uilenberg te Essen (B)

Mensagem por gabrielsm »

Beste iedereen,

Hopelijk leest dit iemand die ook afkomstig is uit Essen, meer bepaald Essen-Horendonk. Mijn overgrootvader is in 1903 verhuist vanuit Rucphen (NL) naar Essen (B). Op het inschrijvingsregister van de gemeente Essen staat als adres vermeld: "Uilenberg 37".
Zelf ben ik ook afkomstig uit Essen en ik weet dat een straat met die naam op dit moment niet meer bestaat in de gemeente Essen. Waarschijnlijk is de straat (of omgeving?) in de loop van jaren van naam veranderd.
Ik heb natuurlijk ook al gegoogled en verder dan dat het de benaming is voor het huidige voetbalterrein van FC Horendonk kom ik niet. Maar heb zo mijn ernstige twijfels dat het voetbalveld nu op de plek ligt waar vroeger Uilenberg was.
Weet iemand hier meer over??

Met vriendelijke groeten,
Michel
emal123
emal123
Mensagens: 120
Modo de introdução: Texto
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
Hallo Michel,
Volgens mij  zou je best contact opnemen met de Burgerlijke Stand van de gemeente Essen. Die weten wellicht af van de oude straatbenaming.
Hun adres: Burgerzaken - Heuvelplein 23 te 2910 Essen
tel. 03/670.01.39  -  Email: [email protected]
mvg en succes!
Walter (emal123)
gabrielsm
male
Mensagens: 934
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
Hoi Walter,
Toevallig werkt mijn zus op de Burgerlijke Stand van Essen. Samen hebben we zowat heel het archief doorgespit, op zoek naar die mysterieuze Uilenberg. Zelfs op een straatnamenlijst (uit 1930) van die bewuste wijk wordt er geen vermelding (meer?) van Uilenberg gedaan. Voorts vind je in de bevolkingsregisters geen enkel gezin die eveneens op Uilenberg woonde. Enkel bij mijn overgrootvader staat er dat adres.

Maar ik vind het geweldig dat jij een reactie geeft!!! Het wil zeggen dat er toch meegedacht wordt om een mogelijke oplossing te vinden. Mijn hartelijke dank daarvoor.

Met vriendelijke groet,
Michel

pbollen
pbollen
Mensagens: 241
Modo de introdução: Texto
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
Hallo Michel,

Ik heb eens gezocht in historische kaarten.
In de Vandermaelen kaart vind ik ook geen Uilenberg maar wel een plaatsnaam Uyl.
Dit is niet zo ver van het door u vermelde voetbalterrein van FC Horendonk, zie bijlage.
In Horendonk is er wel een straat "Den Uil" maar dat zal je wel weten.

Mvg

Pierre

Geopunt Vlaanderen, je vindt hier niet alleen de Vandermaelen kaart maar o.a. ook de beroemde Ferraris kaarten

http://www.geopunt.be/kaart
Anexos
Uyl.jpg
gabrielsm
male
Mensagens: 934
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
Pierre,

hartelijk dank dat je zoveel moeite hebt willen doen om die dekselse Uilenberg te vinden!! Zelf had ik ook al op enkele historische kaarten gekeken, waaronder de Vandermaelenkaart en de Ferrariskaart. Ook op Provant.be zijn er nog enkele andere historische kaarten te vinden. Ook daar is geen Uilenberg op te zien. Nadeel (en ook wel logisch eigenlijk) is dat op al die historische kaarten geen straatnamen vermeld staan. Hooguit staat er "chemin nº...", maar daarmee heb je het ook gehad.

De wijk "Horendonk" wordt in Essen ook wel "Den Uil" genoemd. Vandaar dat je op de Vandermaelenkaart de vermelding "Uyl" op die plaats vindt. Ook zie ik op een andere oude kaart nog "Uylbrug" staan (was waarschijnlijk de brug over de Roosendaalse turfvaart). Maar "...brug" is nog net geen "...berg". Verder heb je op Horendonk nog wel een straat die "Kraaienberg" heet. Maar ook hier: een kraai is nog net geen uil.
Met andere woorden, het blijft een raadsel.
Maar toch wil ik je ontzettend bedanken omdat je met me mee wou zoeken.

Met vriendelijke groeten,
Michel
Responder

Voltar para “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”