Responder

Naam van vader


jackbeijer
male
Mensagens: 26
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica

Naam van vader

Mensagem por jackbeijer »

Ik ben de stamboom van de familie Beijer aan het onderzoeken. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij Oth Hendriksz van Bunzen (Buijer/Buijen/Benjer). Hij trouwde met Henrica van der Bor(t)(re)Bon op 9 dec 1718 te Odijk
Bij zijn huwelijk noemt hij zich Oth Hendriksz, wanneer zijn zoon Everardus (1728) wordt geboren noemt hij zich Ottonis Willempje Buijer.

Is er een reden voor te bedenken dat hij zich de ene keer Hendriksz noemt en later Willempje? Oftewel: Heette zijn vader Hendrik of Willem?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2598
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Heb uw vraag verplaatst naar ons forum genealogische opzoekingen Nederland;
mogelijks komt via deze weg een afdoend antwoord.

mvg, Greta
anaesthetist
male
Mensagens: 330
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
voor het overzicht de kinderen gedoopt in de r.k. statie Walsteeg, later Mariaplaats (Dominicanen) te Utrecht:

02.10.1719 Wilhelmus. Ottonis Beujer & Henrica van de Borre. get: Wilhelmus Beujer
10.12.1720 Joanna. Ottonis van den Beuijert & Henrica Jansse van de Boorde. get: Maria van de Boorde
23.08.1724 Elisabeth. Ottonis Baijer & Henrica. get: Wijnandus
04.02.1727 Cornelius. Ottonis Buijen & Henrica. get: Maria van der Bor
08.05.1728 Everardus. Ottonis Willemse Buijer & Hendrina van de Bort. get: Wijnandus Buijer
17.12.1729 Everardus. Ottonis van den Buijer & Henrica. get: Wijnand van den Buijer
27.11.1731 Joannes. Ottonis Baijser & Henrica van der Bort

de (onder)trouwinschrijving voor het gerecht van Odijk 09.12.1718 / 11.12.1718 vermeldt "Oth Hendriksz van Buuren & Hendrikje Jans van den Bor"
de r.k. trouwinschrijving te Bunnik 28.12.1718 vermeldt echter "Otgerus Willemsen de Beijer ex Westphalia &
Hendrixje de ...
"
→ (slecht leesbaar): https://hetutrechtsarchief.nl/components/com_maisinternet/maisi_ajax_proxy.php?mivast=39&mizig=100&miadt=39&miaet=185&micode=DTB_RHC_ZO-Utrecht_65&minr=35755735&milang=nl&misort=dt%7Casc&mibj=1718&miej=1780&mip1=b*&mip3=ot*&mip4=bruidegom&miview=viewer2

mvg
Peter
jackbeijer
male
Mensagens: 26
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Wat geweldig dat u dit gevonden heeft. Dank. Deze inschrijving was mij nog niet bekend en ik had hem ook zeker niet kunnen ontcijferen. Jammer dat het onderste deel zo beschadigd is.

De ondertrouwinschrijving was gedateerd op 9 december 1718 en vond plaats in Odijk. In deze inschrijving dacht ik te lezen dat het huwelijk zou plaatsvinden op zondag 11 december. Was het gebruikelijk om daarna nog een officiële huwelijksinschrijving te doen. en niet in Odijk, maar in Bunnik. Dat vond immers op 28 december plaats. Of was hier sprake van een kerkelijke huwelijksafsluiting.

Mag ik uit de toevoeging ex Westphalia afleiden dat Otgerus waarschijnlijk in het gebied van (Noord Rijn) Westfalen geboren is?
Dat zou weer richting geven aan mijn zoektocht naar zijn geboorteplaats en datum. Ik zoek immers al een jaar in de omgeving van Odijk!!!!

Groet Jack
anaesthetist
male
Mensagens: 330
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
de trouwinschrijving in de hervormde kerk (of voor het gerecht/schepenbank) was het enige erkende huwelijk; het roomsche huwelijk was vanuit het perspectief van de officiële staatskerk irrelevant (maar voor de getrouwden natuurlijk wel van belang). De inschrijving in Bunnik is dus het r.k. huwelijk.
Ik heb geen idee waarom men de kinderen in de r.k. statie Walsteeg in Utrecht liet dopen (en of men hiervoor naar Utrecht moest, of dat er priesters vanuit Utrecht de parochianen op het land bedienden)

de toevoeging "ex Westphalia" lijkt er inderdaad op te wijzen, dat hij uit Westfalen kwam, maar zonder nadere plaatsbepaling is dat zoeken naar een speld in een Duitse hooiberg
jackbeijer
male
Mensagens: 26
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hartelijk dank

Ik ga proberen verder te zoeken, maar inderdaad lijkt dat weinig kansrijk
Nogmaals dank
Groet Jack
Responder

Voltar para “Nederland”