Responder

leinberger

e179
e179
Árvore : Gráfico
Ver a árvore genealógica

leinberger

Mensagem 29 setembro 2011, 13:45

ik zoek gegevens over mijn overgrootmoeder  seilina leinberger , ze is geb of  reisde rond in  parijs  circa 1840-1866  ze was sinti  zigeunerin en werkte als  acrobate ;een zuster      of  mogelijk een kind  marie florence leinberger    is geboren te paris au plain  circa 1866 gestorven  5-08-1910    alle hulp is welkom  :  dank u  ,

oktagon
oktagon
Árvore : Não gráfico
Ver a árvore genealógica

Re : leinberger

Mensagem 01 novembro 2011, 22:59

Je zou kunnen gaan zoeken naar de bronnen van de Sinti- ofwel Roma -zigeuners;ik ontdekte veel sites als hierna vermeld.

Leinberger zou kunnen verwijzen naar een joodse vertakking;

dus bekijk deze sites:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=sinti+zigeuners&meta=&aq=f&oq=&rlz=1I7GGIE_nl

en deze:

http://www.familyhistory.com/surnames.asp?surname=Leinberger&d=Leinberger%20genealogy

succes!

e179
e179
Ver a árvore genealógica

Mensagem 02 novembro 2011, 08:31

bedankt voor uw bericht  ,zo als ik kan lezen is er bij ons nog niet veel veranderd ,wie onrein is krijgt ook wel koffie ,maar kopje word appart gehouden ,voor de rest is er niet zo veel veranderd ,we zijn langzaam met de tijd moeten meegaan ,ik had mij nooit voorgesteld dat familieleden (de jongere) gaan werken en zeggen ik ga morgen met de collegas van het werk iets drinken ,alles veranderd ,niet altijd in de goeie zin ,maar ook wij zijn  veranderd ,groeten elisa

oktagon
oktagon
Ver a árvore genealógica

Mensagem 02 novembro 2011, 13:26

Dat verhaal klinkt niet erg modern of vrolijk;ik kan me niet voorstellen,dat een moderne Sinti dat in zijn eigen ethnische kring-zoals dat tegenwoordig zo fraai wordt aangegeven,ook meemaakt.

Een andere huidskleur of gelaatstrekken geeft altijd een primitieve reactie bij andere bevolkingsgroepen;je ziet het bij allochtonen in West Europa.Sintis/Romas zijn nog steeds trekkers en veroorzaken onrust bij vaste bewoners van dorpen, waar ze neerstrijken voor overnachting;zie de jaarlijkse trek voor de viering van de Zwarte Madonna  in de Camarque (Rhone-deltagebied)

Een vorm van discriminatie kom je op de hele wereld tegen en vooral bij vestiging van kleine groepen "vreemden" geeft dat een  primitief angstgevoel,zelfs hier in Holland tref je dat aan bij verschil van godsdiensten en sterk bij grote RK en Grefo-groeperingen en weer kleine dorpen Zeeuwse eilanden,Veluwe-dorpen,ed..

In steden valt dit veel minder op,maar komt ook voor;enfin dat is een probleem dat nog wel een aantal generaties zal voortduren.

Door onze moderne verbindingsmogelijkheden en groeiende overbevolking,economische en klimatologische problemen zal er versneld een vermenging van soorten plaats vinden en afhankelijk van de starheid van een ethnische groepering zal dat dus per groep verschillen en dus na een 50-100 jaar een redelijk gelijksoortige dan wel gelijkdenkende aardbewoner ontwikkeld worden .

Terugkomend op de genealogische kant van de vraagstelling,merk ik dat je die naar de achtergrond hebt verschoven en de trieste en ook gedane zaken meer op je in hebt laten werken.
Kun je wat met het genealog.deel;uit de sites die ik zag kun je zien dat er al veel mix van Sintis (van oorsprong wrs.Indiers) met "witmensen" heeft plaats gevonden en dat is dus de ontwikkeling die ik in de toekomst verwacht.

Het genealogisch zoeken lijkt me een uitdaging en interessant,maar kost bij het opstarten wel veel energie,maar geeft bij resultaat veel voldoening en kun je ook afstand nemen van veel ondergane ellende! ::)

e179
e179
Ver a árvore genealógica

Mensagem 02 novembro 2011, 13:51

wij zijn sintis en komen vanuit duitsland  ( via frankrijk  veel van ons zijn daar geboren )zo naar nederland  ,en buiten de oorlog waar veel familie naar duitsland gevoerd is ,hebben we wel een goede jeugd gehad  ,ik heb die oorlog niet meegemaakt maar mijn ouders wel  ,de helft van mijn jeugd in het bos doorgebracht  ,en wij zijn goed grootgebracht mijn broers en ik kunnen lezen toen we  5 jaar waren  ,wij leefde van het wild uit de bossen  ik spreek  4 talen  en ben nog hotelschool gaan volgen op 50 jarige leeftijd om een restaurant  te unnen openen ,en dan zie ik van tijd nog familieleden die veel jonger zijn dan ik die nog niet eens fatsoenlijk nederlands spreken  , hoe kan dat nou,lisa

oktagon
oktagon
Ver a árvore genealógica

Mensagem 02 novembro 2011, 19:56

Ik ga eerst even verder om genealogisch niet op mijn vingers getikt te worden door het moderatum.

Om in het verleden te kunnen zoeken,zul je eerst moeten zien te ontdekken, waar je ouders zijn geboren en mogelijk jijzelf.
Jouw geboorte is naoorlogs en en als dat na 1947/48 in duitsland is geweest zou dat daar na te trekken zijn,wat je ouders betreft zou
duitsland een probleem kunnen geven,daar mogelijk geboortegegevens in een plaats in duitsland verbrand kunnen zijn of mogelijk door de nazies opgeruimd.
Oost Duitsland geeft waarschijnlijk dezelfde of meer problemen;daar kregen ze de dictatuur van het proletariaat-ook wel arbeidersparadijs genoemd-en geboortegegevens van trekkende Sinties ea.zullen wel met weinig interesse zijn opgeslagen.Poog dus,als je toch wel zoekt naar je overgrootmoeder selina en meneer leinberger  die er normaal gesproken bijhoorde, hun geboortegegevens te ontdekken.Over-opa is mogelijk voortijdig verdwenen en dan kun je de vrouwelijke lijn vervolgen.De invloed van
vrouwelijke genen lijkt me sterker dan die van een man en moet je naar je eigen meisjesnaam zoeken.
Dat veel jongere Sintis alleen hun eigen taal spreken -soort jiddisch of oost europees- is niet verwonderlijk,daar men als Sinti in een gesloten grpep leefde en geen scholen kon bezoeken wegens het ontbreken van een vaste vestigingsplaats.
Ook neem ik aan,dat er weinig huwelijken werden gesloten tussen Sintis  (man of vrouw)en niet-zigeuners.Buitendien is een van de problemen,dat leefgewoonten sterk afwijken van vaste plaatsbewoners;de trekkers settelen zich,vaak ongevraagd ergens en bij vertrek wordt de tijdelijke verblijfplaats niet opgeruimd.Levensmiddelen -in welke vorm dan ook- worden georganiseerd;deden wij in de oorlog ook wel met andere zaken die we gapten van de edelgermanen .Maar na de oorlog moesten we weer in het gareel lopen als gewone burgers en braaf de normale gedragsregels in de gaten houden.
En dat laatste is iets,wat trekkersvolken niet sterk in hun genen hebben zitten,daar is en was het vaak knokken om te overleven, niemand zag /ziet je graag komen.
Aangezien onze leefwereld steeds kleiner wordt zal een minderheid met afwijkende normen -zie onze allochtonen-zich toch moeten aanpassen aan de leefregels van de gevestigde burgers waar ze tussen geraken en zich willen vestigen-hetgeen in Nederland al vaker gebeurt en in in de rest van west europa ook in toenemende mate.

Maar ik ben benieuwd hoe je zoeken naar de voorouders verder verloop;bestaan er mogelijk in jullie Sinti-kringen geen "verenigingen"die zich daar mee bezig houden?

oktagon
oktagon
Ver a árvore genealógica

Mensagem 02 novembro 2011, 20:11

Even een kort vervolg:
Er kunnen wat taalfouten in zitten omdat mijn verhaal -door de grootte-vaak buiten het tikvenster verdween en ik onzichtbaar een zin moest afmaken/corrigeren.Moest dit beeld geregeld pogen vast te houden;het begon op-en neer te bewegen,mogelijk van emotie!

Mocht deze correspondentie om genealogisch organisatorische redenen afgebroken worden,dan kun je naar mijn site bij Geneanet gaan en daar mijn mailadres vinden of via mijn website benaderen : http://communities.zeelandnet.nl/data/bouwkunde/

Je mogelijk te vinden voorgeschiedenis intrigeert me! 

e179
e179
Ver a árvore genealógica

Mensagem 02 novembro 2011, 20:30

och dat was goed gevonden ;had ik nog niet aan gedacht ;die namen veranderen nog wel eens in nederland is het lijnberg  limbergen  en leinbergen in frankrijk leinberger  enz  mijn grootmoeder is lijnberg en vaders kant  ropers ,,ook weer zo iets je vind er wat van maar je weet niet wie het is  wij hebben allemaal  andere namen en als je dan  zoals bij mijn overgrootmoeder aleina ziet staan weet je niet wie het is omdat ze bij ons poery word genoemd    mijn ooms heten bij ons in de familie tjavo  kinne en mauzo maar dat staat natuurlijk niet op de papieren , ik ben al dankbaar voor uw hulp  zo ga weer maar eens in duitsland zoeken  ;groeten lisa ,

e179
e179
Ver a árvore genealógica

Mensagem 02 novembro 2011, 20:33

dit was ik vergeten heb op stamboomforum  nog iets gevonden ; dankzij hulp  veel familie in gaskamer gestorven  te auschwitz

oktagon
oktagon
Ver a árvore genealógica

Mensagem 02 novembro 2011, 23:13

Het is wel een "luguber"adres,maar de nazies hebben alle binnengebrachte gevangenen ingeboekt en mogelijk is daar veel van bewaard gebleven.Auschwitz  (Ocziewicz) ligt in Polen ,ca. 30 km ten westen van Krakau  ,als ik het goed heb en mogelijke archieven zul je daar mogelijk vinden.
Het Wiesenthal-instituut weet zeker de weg te wijzen voor je onderzoek.

e179
e179
Ver a árvore genealógica

Mensagem 03 novembro 2011, 07:20

ja , heb er al enkele gevonden ,lisa

Responder

Voltar para “Andere landen”