Responder

Hoe moet je mensen zoeken die geemigreerd zijn?

verdonckw
verdonckw
Árvore : Não gráfico
Ver a árvore genealógica
Ik ben op zoek naar een voorouder Oyen Françoi geb in 1905 die naar de kongo is getrokken. Bestaan er lijsten van emigranten. Passagierslijsten, of gelijk welke andere manier. Ik weet dat Françoi Oyen daar vader is gerworden van twee kinderen. En dat hij samen was met een Bascherini. Dit weet ik omdat dit vermeld staat op een overlijdensbrief van zijn zus Maria Oyen geboren in 1895 en gestorven in Antwerpen op 20/08/1972.
Dit is Verdonck, die stoute gast,
Wiens kaekebeen elck een aen tast.
Op niemant, groot, noch kleijn, hij past,
Dies raeckte hij in 't werckhuis vast.
anno 1627

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Árvore : Gráfico
Ver a árvore genealógica
Goeie dag,
Zelf ben ik zowaar nog een dochter van een voormalig koloniaal (ik kwam er aan toen mijn vader al 52j. was, vandaar).  Mijn opzoekingen over 'Congo' staan nog in de kinderschoenen, maar ik zie dat er nog niet echt van 'koloniale databases' kan gesproken worden...  Misschien kan het (tropisch) Museum van Tervuren je de nodige wegwijzers aanbieden?... Belangrijk in jouw geval is te weten te komen WAT je voorvader daar precies deed... Werkte hij zoals mijn oom voor de staat of zoals mijn vader, agronoom voor een grote compagnie of...? Via deze instanties zal je wellicht meer resultaat  boeken!
Tot slot - In Nederland staat men al veel verder! Kijk bvb eens naar de Geneanet Geneaologie-blog van 05.08.2014 (tik in bij zoekopdracht, rechtsboven : 'Foto zoekt familie');
daar plaatste ik toen volgend tekstje :
Mag ik via dit kanaal eens vragen of er soortgelijk initiatief gelanceerd werd om ook onze Belgische voorouders 'kolonialen' weer zo'n beetje tot leven te brengen en - wie weet - met hun families te verenigen?  Zelf bezit ik een oude fotoalbum van mijn vader die in de jaren 1930 een katoenplantage beheerde voor de 'UCO' in wat toen nog 'Belgisch Congo' heette.
mvg, Greta

Responder

Voltar para “Andere landen”