Responder

Joannes Augustinus De Caluwe 1775-1864 wat nu ?


pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Volgens zijn huwelijks- en overlijdensakte (Elversele) is Joannes Augustinus De Caluwe geboren op 18 april 1775 te Elversele , resp. Waasmunster, als zoon van Franciscus (François) De Caluwe en Jeanne Marie (Joanna Maria) Verbraeken, beiden te Waasmunster overleden.
Noch in Waasmunster, Elversele of omliggende gemeenten vind ik zijn doop- of geboorteakte terug. Evenmin enige akte mbt. zijn ouders.
Waar ik wel op stuit is de overlijdensakte van Angelina De Caluwe d.d. 1-5-1812 te Elversele, dochter van Michel De Caluwe en Jeanne (Joanna) Cristina Saeys. Joannes Augustinus wordt hier vernoemd als aangever en BROER van de overledene. Zijn handtekening onderaan de akte komt goed overeen met deze onder zijn huwelijksakte, dus zal het waarschijnlijk wel om dezelfde persoon gaan.
Bij het koppel Michel De Caluwe en Joanna Cristina Saeys wordt op 2-10-1775 een zoon, Joannes Augustinus, geboren te Waasmunster.
Michel De Caluwe was 2x gehuwd en had minstens 6 kinderen uit deze huwelijken. Desondanks overlijdt hij in het armenhuis te Waasmunster op 3-10-1823. Er treden geen familieleden op als aangever.
Kan ik er zomaar van uit gaan dat de huwelijks- en overlijdensakte opgesteld te Elversele, al dan niet met opzet, volledig verkeerde gegevens bevatten ?
Zijn er nog mensen die iets dergelijks hebben ervaren in deze gemeente, of kan er mij iemand adviseren in welke richting verder te zoeken ?
Met dank bij voorbaat voor hulp en advies.

P. De Caluwe
Anexos
Overlijdensakte Joannes Augustinus De Caluwe
Overlijdensakte Joannes Augustinus De Caluwe
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Doopakte Joannes Augustinus De Caluwe.
Anexos
Doopakte Joannes Augustinus De Caluwe
Doopakte Joannes Augustinus De Caluwe
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Huwelijksakte joannes Augustinus De Caluwe
Anexos
Huwelijksakte Joannes Augustinus De Caluwe
Huwelijksakte Joannes Augustinus De Caluwe
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Overlijdensakte Angelina De Caluwe.

Het lukt me niet om meer dan 1 bestand bij mijn vraag door te sturen, vandaar dat ik ze afzonderlijk doorstuur.
Anexos
Overlijdensakte Angelina De Caluwe
Overlijdensakte Angelina De Caluwe
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2598
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
De 4 documenten van J.A. De Caluwe in één forumtopic samengevoegd;
dat maakt het makkelijker voor wie wil meedenken.
Verdere reacties (of documenten) over deze ene persoon
kunnen toegevoegd worden links onderaan, via de rode knop.
mvg, Greta
PS - Naar boven scrollen om al de aktes te bekijken.
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Met dank, dit maakt het allemaal een stuk overzichtelijker, hierbij nog de 5e akte.
Anexos
Overlijdensakte Michel De Caluwe
Overlijdensakte Michel De Caluwe
kvoet
male
Mensagens: 3115
Er is blijkbaar iets misgegaan bij het invoegen van de overlijdensakte van Joannes Augustinus De Caluwe, want daarbij staat de akte van Michiel De Caluwe, net zoals in de laatste post (die wel voor Michiel bedoeld was)...
krisvr
female
Mensagens: 508
Modo de introdução: Texto
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
Aan Kris V
Je vindt de ovl-akte van JA De Caluwé ook op
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-D83W-K3?i=122&cc=2138513.


Wat de vragen betreft: foutieve ouders heb ik al eens gehad -- het was toen duidelijk een 'verstrooidheidsfout' van de ambtenaar, die had vermoedelijk bij de vorige akte gespiekt hoe het moest en ook de namen van de vorige akte hier en daar mee overgenomen... (zoiets kan gebeuren, heb ik ook al meegemaakt - niet met een of andere akte, maar toch). ;-)
Ik heb nu niet bestudeerd wat er bv bij de andere huw-akten stond (ik bedoel, die voor of na Jan Augustinus' huwelijk).

Maar of je kan stellen dat Michiel nu de vader is van Jan Augustinus... Het lijkt me toch bizar.

Kris
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Hartelijk bedankt voor uw snelle reactie.
Het overnemen van de verkeerde voornamen uit een eerdere akte ben ik ook al tegengekomen bij een andere tak van de familie.
Ik zal beginnen met de eerdere huwelijksakten en huwelijksbeloften na te lezen.
De relatie met Angelina blijft me toch intrigeren, tnzij dit opnieuw een dergelijke fout is...

Vriendelijke Groeten.

Paul.
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Hierbij de overlijdensakte van Joannes Augustinus De Caluwe.
Anexos
Overlijdensakte Joannes Augustinus De Caluwe
Overlijdensakte Joannes Augustinus De Caluwe
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Nalezing van eerdere akten levert weinig op.
In de huwelijksakte voorafgaand aan deze van J.A. draagt de vader van de bruidegom, "toevallig", de voornamen Michel François en is ook overleden.
Er werden ook geen afschriften uit de geboorteregisters voorgelegd.
In de huwelijksakte zijn de ouders van de bruid niet dezelfde als in haar overlijdensakte en evenmin haar geboorteplaats.
Men heeft er blijkbaar, indertijd, een potje van gemaakt.
De persoon van J.A. komt voor in zijtakken van diverse stambomen, hier gepubliceerd, maar steeds als eindpunt.
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Verdere opzoekingen leverden mij nog een bidprentje op met nogmaals afwijkende data.
Ik beschik nu over volgende tegenstijdige gegevens van het koppel.

Joannes Augustinus De Caluwe

Volgens huwelijksakte Elversele van 8 april 1803
28 jaar, ° Elversele 18 april 1775.
zv. François & Jeanne Marie Verbraeken.

Volgens overlijdensakte Elversele
88 jaar +11 januari 1864
° Waasmunster
echtg. Anna Catharina Peersman
zv Franciscus & Joanna Maria Verbraeken

Volgens bidprentje
° Waasmunster op 14 september 1775
+ Elversele op 11 januari 1864

Anna Catherina Peirsman

Volgens huwelijksakte Elversele van 8 april 1803
25 jaar (?) °Elversele september 1772 (?)
dv Benoit & Cathérine Smet

Volgens overlijdensakte Elversele van 5 april 1866
87 jaar ° St-Niklaas
wwe. Joannes Augustinus DeCaluwe
dv Josephus & Maria Rogiers

Volgens bidprentje
° St-Niklaas 20 december 1778
+ Elversele 5 april 1866.

Alle reacties en suggesties zijn welkom.


Paul
Anexos
overlijdensakte Anna Catharina Peirsman.jpg
Última edição por pdecaluwe em 13 fevereiro 2019, 16:43, editado 2 vezes no total.
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Bidprentje.
Anexos
Bidprentje Joannes Augustinus De Caluwe..jpg
pdecaluwe
male
Mensagens: 35
Meer en meer raak ik ervan overtuigd dat:

Joannes Augustinus De Caluwe, ° 18 april 1775, gehuwd te Elversele op 8 april 1803,
volgens huwelijks- en overlijdensakte zv Franciscus & Joanna Maria Verbraeken, beiden overleden


dezelfde persoon is als Joannes Augustinus De Caluwe, ° Waasmunster 2 oktober 1775,
zv Michael & Joanna Christina Suij.

- op de overlijdensakte van Angelina De Caluwe, + Elversele, 1 mei 1812
dv Michael & Joanna Christina Suij, tekent J.A. De Caluwe als aangever en broer.
De handtekening is identiek aan deze op de huwelijksakte van Elversele 8 april 1803

- op de huwelijksakte van Angelina De Caluwe, Gent 4 juli 1810 worden de namen van
de ouders correct vermeld, maar wel als overleden, hetgeen juist is voor de moeder maar niet voor de vader Michael, + Waasmunster 3 oktober 1823.

- bij de doop van Henrica Boschman dv Jacobus Franciscus & Maria Catharina De
Caluwe ° 29 september 1803, is ene J.A. De Caluwe uit Elversele peter.
Maria Catharina is dv Michael & Joanna Christina Suij.

Is het mogelijk dat zowel J.A. als Angelina het contact met hun vader wensten te verbreken, en in het geval van J.A. zelfs zijn afkomst te verloochenen.
J.A. is inmiddels verhuisd van Waasmunster naar Elversele.
Het feit dat Michael gestorven is in het armenhuis van Waasmunster wijst toch al in een
Bepaalde richting.
Michael is na de dood van zijn eerste vrouw Joanna Christina Suij + Waasmunster 7 juni 1783, opnieuw gehuwd met Anna Maria De Cleene, x Waasmunster 21 oktober 1783. Ligt hier de kiem van een familiale ruzie.

Het is een interessante piste, maar nergens heb ik het bewijs dat de ouders uit de huwelijks- en overlijdensakte niet bestonden, afgezien van het feit dat ik er nergens een spoor van terugvind.
fons12
male
Mensagens: 76
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Ik weet niet of je deze huwelijksaankondiging al kent?

Belgique, Flandre-Orientale, registres d’état civil, 1541-1914," database with images, FamilySearch

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9Y99-9YTB?cc=2138513&wc=Q82R-FGT%3A1068724103%2C1068917602 : 16 May 2016
, Elversele > Huwelijksafkondigingen 1801-1872 > image 13 of 360; België Staatsarchief (Belgium State Archives), Oost-Vlaanderen.
Responder

Voltar para “België”