Responder

Franciscus Derkinderen (bis)

michael39
michael39
Mensagens: 35
Árvore : Gráfico
Ver a árvore genealógica
Een puzzel...

Volgens zijn overlijdensakte (BS 1805) werd Franciscus Derkinderen (?Van Der Kinderen?) geboren in Lier (A'pen) circa 1728. Ik vond tot nu toe echter nog geen doopakte van hem terug.
Hij trouwt een eerste keer in Zele (O-Vl) in 1753. Helaas zonder vermelding van de parochie waarvan hij afkomstig is.
Zijn echtgenote sterft en hij hertrouwt in Hamme (O-Vl) in 1779, onder vermelding "ex Zele".

Eerste vraag: in hoeverre was het gebruikelijk om in de tweede huwelijksakte "ex Zele" te vermelden en niet de parochie waar hij oorspronkelijk vandaan kwam?

Tweede vraag: hoe betrouwbaar is de overlijdensakte uit de Franse Periode? Ik weet dat de tafels uit die periode nogal eens fouten bevatten, maar hoe zat dat met de akten zelf?

Derde vraag: Franciscus was kuiper van beroep. Was dit een ambulant beroep? Of zou een kuiper eerder een vaste standplaats hebben?

Jullie antwoorden kunnen me misschien verder leiden naar de herkomst van deze man...
Alvast bedankt!

dclaessens
dclaessens
Mensagens: 422
Árvore : Gráfico
Ver a árvore genealógica
Die "ex" vermeldingen in het ancien regime kunnen zowel de vorige woonplaats als de geboorteplaats betreffen.
Sommige pastoors vermelden niets als bruid en bruidegom geboortig zijn van de huwelijksparochie, anderen "ex hac"

BS-akten kunnen fouten bevatten. bvb. verwisseling van geboortedata/plaats van bruid en bruidegom of ouders e.d.
Veel mensen konden niet lezen, een fout wordt mogelijk niet opgemerkt bij voorlezing vd akte in het Frans.

Ik ben geen specialist ter zake, maar ik meen dat een kuiper meestal een vaste standplaats heeft, wegens het toch wel uitgebreide
materiaal en gereedschap dat nodig is: houtvoorraad, metalen banden, alaam, een smidsvuur om de ringen te smeden en te klinken.
Opslagruimte voor reeds gemaakte tonnen en kuipen, enz..

Mogelijk is het u reeds bekend, maar in de indexen geboortes van Lier St. Gummarus vond ik verschillende families De Kinder voor de periode 1721..1739. (kijken onder de K voor de chronologisch/alfabetisch georganiseerde index)

mvg - Dirk

pvanduynhoven
male
Mensagens: 629
Árvore : Não gráfico
Ver a árvore genealógica
Vinden te Lier, parochie St Gummaris, op 15 nov 1727 doop van ene Cornelius Franciscus De Kinder met als ouders Guilielmus en Anna Barbara De Pretere ; get Cornelius De Hulst en Isabella De Pretere.
Knipsel 8001.JPG

michael39
michael39
Mensagens: 35
Árvore : Gráfico
Ver a árvore genealógica
@Dirk
- Vermelding "ex": ondertussen ben ik op informatie gestoten die dezelfde richting uitgaat: "ex Zele" zal in dit geval wel de laatst gekende woonplaats zijn.
- Ik bekijk die indexen nogmaals. Bedankt.

@Paul:
- Volgens overlijdensakte zijn de ouders Petrus en Anna Van Den Bosch.
Cfr. https://www.geneanet.org/media/public/overlijdensakte-franciscus-derkinderen-moerzeke-16944432

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2117
Árvore : Gráfico
Ver a árvore genealógica
Nog even een antwoordje op je vraag 3 :
Franciscus was kuiper van beroep. Was dit een ambulant beroep? Of zou een kuiper eerder een vaste standplaats hebben?

"Ja & neen" - Zelf ben ik o.a. afstammelinge van een kuipersgeslacht (Van Meenen) :
de eerste kuiper rond 1675 en de laatste tot rond 1950 (een kozijn van mijn oma)!
Ze migreerden van Zomergem (O.Vl.) naar Maldegem (O.Vl.) en tenslotte naar Moerkerke (W.Vl.) en,
ze trouwden met vrouwen uit Eeklo, Lovendegem, Maldegem, Roeselare (W.Vl.);
deze laatste was een kuipersdochter en haar broer installeerde zich te... Kaprijke (O.Vl.)!
Allemaal niet 'tegen de achterdeur', maar het eeuwige verhaal van de jongste zonen die moesten uitwijken
omdat er voor hen in 't dorp geen broodwinning meer was (wel voor de oudste zoon / zonen).
Niet altijd zo ver, maar het kan dus. mvg, Greta

michael39
michael39
Mensagens: 35
Árvore : Gráfico
Ver a árvore genealógica
2 maand later... en ik denk dat ik MOGELIJK een stuk verder ben geraakt... Het uitvlooien van de Lierse geboorteakten bracht helaas geen soelaas.

Bij toeval kwam ik echter terecht op de stamboom van jaaklille (https://nl.geneanet.org/profil/jaaklille), die een overzicht van alle inwoners van Lille bevat.
En daarin blijkt ene Petrus Derkinderen (getrouwd met Anna Bosch!) geleefd te hebben. Volgens diezelfde bron, kregen zij 3 kinderen in Lille, waaronder ene... Johannes Franciscus Derkinderen (°1729) .
Verder blijkt Petrus Derkinderen afkomstig te zijn uit Kasterlee, waar hij ook trouwde met Anna Bosch in 1709 en al een aantal kinderen had verwekt.

Teveel toeval?
Is het mogelijk dat de ambtenaar van dienst zich bij het overlijden van Franciscus heeft vergist en "Lier" verstond, daar waar het "Lille" moest zijn (de twee gemeenten maakten beide deel uit van hetzelfde departement)?
Hoe hoog schatten jullie -ervaren ratten- de kans dat dit een ernstige lead is?

Responder

Voltar para “België”