Responder

Familie (wapen) Ketelaar


rketelaar1
male
Mensagens: 52
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Beste lezer,

Ik heb na veel onderzoek al veel gevonden over mijn familie (Ketelaar). Toch zijn er nog wel een paar onduidelijkheden. Misschien dat iemand mij verder kan helpen?

Zo heb ik in het verleden heb ooit eens een (hele slechte) scan ontvangen van een familiewapen, wat gelinkt zou zijn aan mijn familie. Helaas is er niemand binnen de familie die hier iets over kan vermelden.
Iemand die hier wellicht een idee bij heeft? Het betreft de familienaam Ketelaar (Amsterdam / Noord Holland)

Daarnaast kwam ik eerder in de archieven van Amsterdam al een document tegen waarin melding wordt gemaakt van Pieter Huiberts Ketelaar (https://archief.amsterdam/indexen/deeds/0a674da9-a2cb-4a39-9ad6-c5dcb3e6a805?person=961f6b1b-e8fe-53f7-e053-b784100aa83b). Het betreft een trouwakte met Aaltje Lemming.

Ik loop echter vast met verder terug zoeken, want verdere voorvaders kan ik niet meer terug vinden. Misschien zou ik met de spelling moeten spelen wellicht?

Verder heb ik een vraag over Konigsbergen, het huidige Kalingrad in Rusland. Dat lag vroeger in Pruisen, en vraag mij af waarom men vanuit Nederland zou vertrekken naar Konigsbergen? Zou dat om economische redenen zijn of geloofsredenen? In mijn reeks is te zien dat er een generatie is geboren in die regio. Verdere info omtrent geboorteaktes van Konigsbergen heb ik helaas ook nog niet gevonden. Mocht je suggesties hebben...

Groet en bij voorbaat hartelijke dank voor eventuele hints of informatie.

Ronald
Anexos
963435DF-2DD7-4DAC-AA9F-9EE218CC41A5.jpeg
62EC1812-C73C-4E7E-9E0D-C87B64E0A0F9.jpeg
jachterberg
male
Mensagens: 960
Ronald,

Er is altijd al veel handel geweest met de Oostzee vanuit Amsterdam , dus ook met Königsbergen/Koningsbergen. Zoek in Amsterdam met een joker Dus ketel*r of c*telaer Veel namen met een dubbele aa werden in die tijd met ae geschreven
rketelaar1
male
Mensagens: 52
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hoi en dank voor je reactie. Ik had ook al het idee dat er handel zou zijn. Maar dan blijft het toch apart dat er twee dochters worden geboren in het huidige Polen. Mijn idee was eerder dat ze via het land richting Königsbergen zouden zijn getrokken. Daar vervolgens nog drie zonen zijn geboren en uiteindelijk weer in Amsterdam zijn beland. Ze zijn dus blijkbaar ook een aantal jaar woonachtig geweest in Königsbergen.
jachterberg
male
Mensagens: 960
Ronald,

Koningsbergen is het huidige Kaliningrad en is een zelfstandige sovjet republiek en is geen Pools gebied. Voor de oorlog heette het Oost Pruisen. Veel van die vorige Hanze steden hadden een permanent nederlands handels kantoor. Ik denk hierbij aan Hamburg, Bremen, Lübeck, Kopenhagen, Danzig [Gdansk] Tallinn, Riga.
Het is dan ook niet verbazing wekkend dat er daar ook kinderen werden geboren vanuit nederlands sprekende ouders.
Jan
rketelaar1
male
Mensagens: 52
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Jan,

Zoals je kunt lezen in mijn start bericht geef ik ook aan dat Köningsberg het huidige Kalingrad is. Daarnaast spreek ik over de geboorten van twee dochters in het huidige Polen. De geboorteplaatsen, zoals genoemd in de bijlagen, maakten vroeger ook deel uit van Oost Pruisen. Toch dank voor je reactie.

Ronald
anaesthetist
male
Mensagens: 330
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
Hallo Ronald,

hier een overzichtvan de familie Ketelaa(/e)r teruggaand tot 1681:

∞ 25.04.1681 Pieter Huijbers Ketelaer, van A, out 25 jaren, saalmaker, in de Amstelstr. geassisteert met Huijbert Ketelaer zijn vader & Aeltie Hemingh van Doesburgh out 28 jaren op de Heeregracht geassisteert met ouders consent
14.12.1683 Huijbertus. Pieter Huijberts Ketelaer & Aeltje Heminck. get: Huijbert Ketelaer, Katrina Koelmans [Nieuwe Kerk]
† 12.08.1685 k. van Pieter Huijbersse Ketelaer in de Amstelstraedt [Heiligewegs- en Leidsche Kerkhof]
23.05.1686 Huijbertus. Pieter Huijberts Ketelaer & Aeltjen Heeminck. get: Maria Mulders, Roelof Heemink [Nieuwezijds Kapel]

∞ 25.04.1710 sijn op de acte van N.N. Baars tot Katwijk an Rijn ingetekent Huijbert Ketelaar j.m. van A woont in de Backerstraat & Biatrix Lelijvelt j.d. van Katwijk ende daar wonende. acte verleent den 12 Maij 1710 om tot Katwijk te trouwen [A’dam]
03.05.1711 Huijbert. Huijbert Keetelaar & Biaterix Lelivelt. get: Pieter Keetelaar, Aaltje Hemminge [Nieuwe Kerk]
† 07.05.1717 misdragije van Huijbert Ketelaar in de Backerstraat[Heiligewegs- en Leidsche Kerkhof]
† 01.09.1754 Huijbert Ketelaar in de Bakkerstraat bij de Botermarkt, kerkgraft SM N°43 [Zuiderkerk]
† 10.04.1756 Beatrix Lelieveld weduwe van Huijbert Ketelaar in de Bakkerstraat bij de Botermarkt, kerkgraft LC N°39 [Zuiderkerk]

∞ 05.05.1735 Huijbert Ketelaar van A oud 24 jaar in de Kerkst. geaas. met sijn vader Huijbert Ketelaar & Alida van der Bles van de Bles oud 22 jaar in de Bakkerst. oud. doot geass. met haar oom en voogd Dirk Claase van der Bles
05.03.1739 Anna. Huijbert Ketelaar de jonge & Alida van der Bles. get: Huijbert Ketelaar, Beatrix Lelivelt [Amstelkerk]
04.12.1743 Nicolaas. Huijbert Ketelaar & Aaltje Karsten. get: Dirk Claasz van der Bles, Peternella Karsten [Nieuwe Kerk]
∞ 17.07.1750 Huijbert Ketelaar van A wed. Alijda Bles op de Prinsegragt & Gesiena Sligtenhorst van A oud 40 jaer woond als vooren oud. dood geassisteert met haar broeder Dirk Sligtenhorst
26.03.1752 Isaacus. Huijbert Ketelaar & Gesina Sligtenhorst. get: Isaacus Smit, Anna Sligtenhorst [Amstelkerk]
† 28.03.1752 Gesina Sligtenhorst huijs en kraamvrouw van Huijbert Ketelaar op de Princegragt bij de Spiegelgragt [Oude Kerk]
14.07.1750 huwelijkscontract
24.05.1751 testament
12.01.1752 testament Gesina Sligtenhorst

09.08.1765 Nicolaas Ketelaar, Amst, gereformeert, oud 21 jaren, op de Binnen Amstel, geads. met sijn vader Huijbert Ketelaar & Alida Johanna Remmers, van Amst, gerefor. oud 18 jaren, in de Calverstraat geadsisteert met haar vader Aswerus Remmers

mvg
Peter
rketelaar1
male
Mensagens: 52
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hallo Peter,

hartelijke dank voor de moeite die je hebt genomen. Zo te lezen in 1717 dus ook een miskraam, dat wist ik niet. Klopt het dat er geen sterfdatum is terug te vinden van Huijbert Ketelaar, die op 3-5-1711 is geboren?

Nu is mijn volgende uitdaging, op basis van jouw verstrekte informatie, om eens te achterhalen of er meer terug te vinden is over Katrina Koelmans, zo te lezen de moeder van Pieter Huijberts Ketelaer.

Nogmaals, hartelijke dank!

Groet,

Ronald
anaesthetist
male
Mensagens: 330
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
Hallo Ronald,

ik was nog een aantal losse eindjes aan het nalopen...

† 22.01.1745 Alida van der Blis in de Kerkstr. [Zuiderkerk]. Volgens het begraafregister van de weeskamer waren er 2 kinderen: https://archief.amsterdam/inventarissen/scans/5004/2.5.3/start/100/limit/10/highlight/6
dan heb ik nog het testament gevonden van Huijberts 1e huwelijk d.d. 12.06.1738 bij notaris Aarnout Roermond: https://archief.amsterdam/inventarissen/scans/5075/331.1.17/start/670/limit/10/highlight/10, waarin ook keurig is vermeld, dat Alida van der Bles ook wel Alida Karsten wordt genoemd.

dan is dit de ondertrouwinschrijving van Anna, de zus van Nicolaas:
17.02.1764 Christoffel Godefridus Rautenberg van op ten Gal, gereformeert, oud 32 jaren, woont tot Buijksloot, oud. doot geasst met Salomon Dorper & Anna Ketelaar van A gereformeert oud 25 jaren op de Binnen Amstel geass. methaar vader Huijbert Ketelar

de begrafenis van Huijbert: † 06.04.1773 Huijbert Ketelaar op de Binnen Amstel bij de Paardestraat [Zuiderkerk]

en er waren volgens mij enkele buitenechtelijke kinderen:
31.10.1728 Femmetje. Huijbert Keetelaer & Femmetje van Kas. get: Huijbert Keetelaer, Beateris Lelijvelt [Westerkerk]
† 02.06.1729 1 kind, Huijbert Ketelaer, Vinkestraat [Karthuizer Kerkhof]
23.06.1730 Huijbert. Huijbert Ketelaar & Femmetje van Hees. get: Jacoba van Hees [Luth.]

22.07.1749 Huijbert. Huijbert Ketelaar & Pieternellitje Wolff. get: Gerrit Wolff, Caatje Wolff [Luth.]

mvg,
Peter
rketelaar1
male
Mensagens: 52
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Beste Peter,

Wat een schat aan extra informatie!!! Wel een verrassing over de buitenechtelijke kinderen...

Ik ben je ook dankbaar dat je het mysterie “Alida” hebt opgelost. Uit het testament blijkt dus dat Alida niet alleen van der Bles heet, maar blijkbaar ook Alida Karsten. Dat moet dan wel de “Aaltje Karsten” uit je eerdere posting zijn?

Fijn ook de digitale verwijzingen, altijd leuk om terug te zien. En kan jij echt lezen dat er in het begraafregister van de weeskamer twee kinderen zijn? Echt goed. Dit zijn dan natuurlijk Anna en Nicolaas.

Top en bijzondere dank voor alle informatie!

Hartelijke groet,

Ronald
anaesthetist
male
Mensagens: 330
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
dit is de transcriptie van de weeskamer: "Alida van der Bles, g[ehuwd] m[et] Huijbert Ketelaar, Kerkstraat bij de Reguliersgragt, 22 Januarij, 2. Den 23 Maart 1745 heeft de wed[uwnaa]r vertoond het testam[ent] van d'overledene nevens hem pageass[eer]t voor de not[ari]s Aarn[ou]t Roermond ende getuijgen den 12 Junij 1738 waarbij de weeskamer is gesecludeert [...]. Den 7 Julij 1750 heeft de voorsch[reven] wed[uwnaa]r vertoont de acte van bewijs gepassert voor de not[ari]s Isaac Pool ende get[uijgen]in d[at]o 7 Julij 1750 waarinne Dirk CLaasse van der Bles ende Jan Roosse genoegen hebben genomen [...]"

ik ben nog niet 100% zeker van de ouders van Pieter Huijbers Ketelaer, mijn vermoeden is het volgende gezin:
01.06.1656 Huijbert Pieterse van Hecht? coperslager out 26 jaer ouders doot geas. met Jacob Pieterse sijn broeder woon[en]de op't Leertouwerspadt & Trijntje Frericx van A out 23 jaer geas. met haer moeder Grietje Wijbrants woon[en]de in de Lindestraet
18.02.1657 Petrus. Hubertus Pieters & Catharina Frericx. get: Petrus ... pro Leonardo Bartholomeus, Anna Jans pro Digna Jacobs ['t Boompje]
19.10.1659 Frerik. Huijbert Pietersz & Trijntje Frericx. get: Grietje Jans, Grietje Frericx [Nieuwe Kerk]
30.04.1662 Huijbert. Huijbert Pietersz & Trijntjen Vrericx. get: Grietjen Wijbrants [Eilandskerk]
rketelaar1
male
Mensagens: 52
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hoi Peter,

Dank voor de vertaling. De genoemde data’s lijken overeen te komen met een eerdere huwelijksdata (1750 is het huwelijk tussen Huijbert en Gesina, 1745 het jaar van overlijden van Alida van der Bles en 1739 jaar van testament 1e huwelijk van Huibert).

Ik ga het allemaal eens op een rijtje zetten, aardig wat data, namen en info.

Vele dank!
rketelaar1
male
Mensagens: 52
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Waar ik mij wel over verbaas is dat Alida van der Bles ook door het leven blijkt te gaan als Alida Karsten. Ditzelfde geldt ook voor haar (vermoedelijke) zus Petronella van der Bles, die dus in het door jouw gevonden testament ook als Petronella Karsten door het leven gaat. Bijzonder...
anaesthetist
male
Mensagens: 330
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
ik vermoed dat de familie oorspronkelijk uit De Blesse stamt, tussen Wolvega en Steenwijk.

Ik vond in Blokzijl dit huwelijk: 06.05.1710 Dirk Klaessen Van der Bles, j.m. wonende te Blokzijl & Anna Schijpers, wed. van Joanna Dingste, woonagtig te Vollenhove, attestatie verleent om te Vollenhove te trouwen. Dit is mogelijk dezelfde Dirk die oom & voogd is bij het huwelijk van Alida, en enkele malen in notariële akten voorkomt.

Dirk en zijn nicht Petronella worden beide in Amsterdam begraven:
† 27.03.1765 Petronella van der Bles ten huijse van Dirk Claesse van der Bles op de Binne Amstel op de hoek van de Sleeperssteeg [Zuiderkerk]
† 29.01.1768 Dirk Claasz van der Bles op de Binne Amstel op de hoek van de Sleepersteeg [Zuiderkerk]

Het is natuurlijk speculatief, maar dit zouden de voorouders kunnen zijn, te Peperga & Blesdijk (NB de kerkboeken van Blesdijk beginnen in 1675):

07.11.1675 is de heer bijsitter Klaes Rommerts wed. en Aeltijn Karsten weduw van Stegg. inde houwelijcken staedt alhijer bevestigt
13.12.1676 Rommert. Klaes Rommerts & Aeltien Karsten
18.04.1680 Karsten, Klaes Rommerts & Aeltien Karsten

in theorie zou Karsten Klaesz dan een dochter (Alida) naar zijn moeder hebben vernoemd, maar die gegevens heb ik nog niet gevonden

mvg,
Peter
rketelaar1
male
Mensagens: 52
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Ha die Peter,

wederom dank! Wat gebruik jij allemaal om tot je informatie te komen, ik vind het heel prijzenswaardig en bijzonder. Top!
anaesthetist Escreveu: 20 julho 2020, 19:44 ik ben nog niet 100% zeker van de ouders van Pieter Huijbers Ketelaer, mijn vermoeden is het volgende gezin:
01.06.1656 Huijbert Pieterse van Hecht? coperslager out 26 jaer ouders doot geas. met Jacob Pieterse sijn broeder woon[en]de op't Leertouwerspadt & Trijntje Frericx van A out 23 jaer geas. met haer moeder Grietje Wijbrants woon[en]de in de Lindestraet
18.02.1657 Petrus. Hubertus Pieters & Catharina Frericx. get: Petrus ... pro Leonardo Bartholomeus, Anna Jans pro Digna Jacobs ['t Boompje]
19.10.1659 Frerik. Huijbert Pietersz & Trijntje Frericx. get: Grietje Jans, Grietje Frericx [Nieuwe Kerk]
30.04.1662 Huijbert. Huijbert Pietersz & Trijntjen Vrericx. get: Grietjen Wijbrants [Eilandskerk]

Ik meen terug te lezen in jouw eerste bericht van dit onderwerp dat bij de geboorte 14.12.1683 van Huijbertus zijn ouders: Pieter Huijberts Ketelaer & Aeltje Heminck en get: Huijbert Ketelaer, Katrina Koelmans [Nieuwe Kerk] Zijn de voorouders dan niet de twee laatstgenoemde?
anaesthetist
male
Mensagens: 330
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
Huijbert Ketelaer en Katrina Koelmans zijn inderdaad de doopgetuigen bij de doop van het oudste kind van Pieter Huijberts Ketelaer en Aeltje Heminck, maar ik zou niet automatisch aannemen, dat het zijn beide ouders zijn. Het is in Amsterdam in de 17e eeuw nietvanzelfsprekend dat de ouders nog leven als de kinderen trouwen. Hoewel Pieters vader een Huijbert moet zijn, zou de doopgetuige ook eventueel een broer kunnen zijn.

Een volgend probleem is, dat de naam "Huijbert Ketelaar" vóór 1692 niet voorkomt in de indexen van Amsterdam (doopgetuigen voor 1700 zijn überhaupt niet geïndexeerd); achternamen werden nu eenmaal nog niet consequent gebruikt in die periode. Omdat bij zijn ondertrouw werd aangegeven, dat Pieter Huijberts Ketelaer van Amsterdam is, heb ik dus gezocht naar mogelijke combinaties van vader=Huijbert en zoon=Pieter (met varianten), waardoor ik dus uitkwam bij Huijbert Pieterse & Trijntje Frericx. Mogelijk heeft hij de naam Ketelaar gekregen omdat hij koperslager was...

en ik vond nog het volgende gezin:
23.03.1669 Huijbert Pieterse van Deursen stalknecht wed. van Geertruijd Pie[ters] woont inde Amstelstraet & Ariaentie Dircx van s'Hertogenbosch oud 28 jare ouders doot geast. met Zelitie Ratel woont uts.
25.12.1671 Pieternelle. Huijbert Pietersz & Arejaentie Dirckx. get: Aeltie Barentsen, Saggeria ter Haer [Zuiderkerk]
† 30.06.1689 Aerriaentie Tin huijsvrouw van Huijbert Pittersse Ketelaer in de Amstelstraet in de Pekuersaal [Heiligewegs- en Leidsche Kerkhof]
05.12.1692 Huijbert Pietersz Ketelaer van Doorne deurwaerder van't lants magesijn wed. Ariaentje Thin in de Amstelstraet & Orseltje Ramans van A wed. Roelof Heminck op de Botermarkt
† 15.02.1713 Huijbert Ketelaar deurwaarder van't lands magasijn op Kattenburg in de Kleijnestraat bij de Eerste Dwarsstraat [Oosterkerk]
† 19.04.1725 Orseltije Ramans laast weduwe van Huijbert Ketelaar in de Elandsstraat over de Konijnestraat ten huijse van Harmen Beverwijk [Oude Luthersche Kerk]

mijns insziens zou het een te groot toeval zijn als er twee verschillende Huijbert Pietersz Keetelaar waren, en het is waarschijnlijk ook geen toeval dat de naam Heminck weer opduikt, want ook Roelof Heminck stamt uit Doesburg (29.12.1674 Roelof Hemink van Doesburgh suijder, wed. van Catrina Keuns woont op de Zingel & Orsseltje Ramans van A. wed. van Crijn Jansz Groen in de Halvemaansteegh, en † 18.04.1692 een man Roelof Heeming commissaris van de postwagen op Aernem, compt vande Bottermart in de Aernemse postwagen [Nieuwezijds Kapel]), maar ik heb de verbinding tussen de twee nog niet gevonden
Responder

Voltar para “Nederland”