Borstelfabriek Oss


covanleeuwen
male
Mensagens: 9
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Onderstaande informatie komt uit het voorlaatste hoofdstuk van het boek 'De Ontginning' over de ontginning begin vorige eeuw van de Schaijkse hei.
Voor een Schaijkse winkel en smederij maakte de Schaijkse familie Van der Burgt in het begin van de oorlog een vijftigtal blenders (borstels/bezems). Deze borstels verkochten goed met als gevolg dat er een paar apparaten werden ontwikkeld om borstels en bezems te persen. Zo ontstond er in 1942 een kleine borstelfabriek in de Noordhoek te Schaijk. In 1944 verhuisde dit borstelbedrijf van Schaijk naar Oss. Daar kocht de familie Van der Burgt de fima H. Oppenheimer Borstelfabriek in Oss op. Hierdoor kon men beschikken over de benodigde vergunningen en materiaaltoewijzingen. Beide bedrijven werden samengevoegd en onder de naam Firma Van der Burgt Borstelwerken Oss werden de producten aan de man gebracht. De personeelsbezetting bestond uit 60 werknemers. He bedrijf exporteerde onder andere naar Indonesië. In 1955 is het bedrijf overgenomen door een gegadigde uit Indonesië. Deze verkocht het bedrijf gedeeltelijk aan een andere borstelfabriek'.'

Noot: Hoewel er volgens deze boekpassage toch sprake geweest moet zijn van een behoorlijk groot bedrijf is het mij tot nu toe niet gelukt hierover meer informatie te vinden. Niet in de archieven van de Kamer van Koophandel en niet in de lokale bladen waarin toch zeker geadverteerd moet zijn. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd onder welke omstandigheden de fabriek van Oppenheimer werd opgekocht. Ongetwijfeld had deze Joodse familie zwaar onder de oorlog te leiden gehad. Was de fabriek tijdens de oorlog gewoon in bedrijf gebleven? Er bestonden in Oss ook andere borstelfabrieken. Was de concurrentie te zwaar en was de situatie bij de overname door de familie Van der Burgt te rooskleurig ingeschat? Reden genoeg om het onderzoek hiernaar te vervolgen. Ik ben benieuwd of ik via dit forum aan nieuwe aanknopingspunten kan komen.

Voltar para “Nederland”