Responder

tegenstrijdige overlijdensakte en bevolkingsregisters

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
elkeca
female
Mensagens: 4
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Ik weet niet goed of dit forum de juiste plek is om mijn vraag te posten.

In mijn opzoekingen vind ik een tegenstrijdigheid tussen een overlijdingsakte en de bevolkingsregisters.
Het betreft een zus van een van mijn `voormoeders`. Ze werd geboren in 1882 in Antwerpen en was daar ook ingeschreven. In 1884 werd in Wijnegem, de geboorteplaats van haar moeder, een overlijdensakte van haar opgesteld. Ze zou dan 2 jaar en een paar maanden zijn geweest. De aangifte werd gedaan door haar grootvader van moederszijde en een getuige.
Haar ouders waren op dat moment ingeschreven in Antwerpen, waar ze volgens de bevolkingsregisters op dat moment in nogal onzekere omstandigheden leefden (verhuis om de maand). De dag nadat het overlijden van hun dochter in Wijnegem werd aangegeven, verhuizen ze naar een nieuw adres in Antwerpen, waar ze dan een langere tijd (een aantal jaren) verblijven.
Volgens de bevolkingsregisters is daar echter ook de dochter, die in Wijnegem als overleden werd aangegeven, woonachtig. Ook in latere opnames in de bevolkingsregisters, zowel in die van Antwerpen als in Wijnegem (waar een deel van het gezin zo`n 10 jaar later gaat wonen) wordt haar naam vermeld. Voor zover ik nu kan opzoeken, de laatste keer in 1893.

Ik zou nu vooral graag willen weten hoe bevolkingsregisters en overlijdensaktes in die tijd werden opgesteld. In welke mate er controle was op de juistheid van de gegevens. Want het is duidelijk dat een van beiden niet correct kan zijn. En wat de mogelijke reden (in die tijd) zou kunnen zijn om ofwel een valse overlijdensakte te laten opstellen, ofwel om valse gegevens in het bevolkingsregister op te geven...
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2598
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Zou het kunnen dat het zusje van je voormoeder (°1882) wel degelijk overleed in 1884
en dat het hier gaat om een jongere zus met dezelfde naam zoals haar daarvoor overleden zus?
Het gebeurde vaker dat de naam van een overleden kind terug werd gegeven aan een volgend kind...
In dat geval zal die eventuele jongere dochter noch in Wijnegem, noch in dezelfde Antwerpse wijk geboren zijn
- kan - aangezien je zegt dat ze in die tijd door 'problemen' regelmatig verhuisden...

Burgerlijke Stand aktes hebben in ieder geval meer zeggingskracht dan eender welke andere 'secundaire' bron.
Vrijblijvend vraagje : geef misschien eens de naam op van die zus(sen) zodat er mee kan worden gezocht.

mvg, Greta
>>> Niet meer dan een eerste poging... Iemand met een betere ingeving?
elkeca
female
Mensagens: 4
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Dag Greta,
dankjewel voor je suggestie. Volgens mij is het wel degelijk dezelfde persoon. In bijlage het uittreksel uit het bevolkingsregister en de overlijdensakte. Dezelfde naam en hetzelfde geboortejaar...
Het gaat om Rosa Eleonora Van Hauwaert, 8/4/1882 geboren in Borgerhout, overlijdensakte 23/09/1884 opgesteld in Wijnegem.


rosa eleonora overlijdensakte2.jpg
rosa eleonora overlijdensakte2.jpg
Anexos
bevolkingsregister lange zavelstraat 60 2.jpeg
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2598
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Dag Elke,

De kwestie liet me niet los en vandaar nog een tweede poging...
Aangezien een overlijden toen niet altijd door een arts werd vastgesteld (maar bvb door een veldwachter)
en het wellicht in sommige gevallen nog niet 100% vast te stellen was als iemand al dan niet was overleden
(zo bij een comateuze toestand), zou het misschien kunnen dat Rosa Eleaonore (°1882),
die in 1884 voor dood werd aanzien door haar familie, er toch nog door kwam.
Zulks gebeurde nog in de 18°eeuw, met toen de wildste verhalen van sommigen die levend werden begraven!...
Dan nog de verhuis van haar ouders naar Antwerpen, 1 dag na haar 'overlijden',
wat het niet onwaarschijnlijk maakt dat één en ander niet meer werd rechtgezet te Wijnegem,
want had er dan nadien in de kantlijn van haar 'overlijdensakte' moeten bij staan.

Ook de moeite waard om op te sporen wanneer Rosa Eleanore dan wel overleden zou zijn en,
zo ze nog een normale leeftijd zou bereikt hebben, dan herinneren de nu nog levende oudste familieleden
heel misschien nog iets van haar door de verhalen van hun ouders...

mvg, Greta
elkeca
female
Mensagens: 4
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Dag Greta,

ik kan er ook de wildste verhalen bij verzinnen :), maar ik denk dat het enige wat er op zit, inderdaad is verder uit te pluizen wat er met iedereen in het gezin is gebeurd. Maar dankjewel voor het meedenken, het blijft mij ook intrigeren....
janketelings
janketelings
Mensagens: 1
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Dag Elke,
Vandaag zag ik je vraag. Ik ben Jan Ketelings en heb ruim 40 jaar in Venlo (Ned.) gewerkt als ambt.burgerlijke stand en bevolkingsambtenaar. In deze zou ik mij aan de overlijdensakte houden. Je kunt aan dit bevolkingsregister niet zien wie en wanneer de aangifte heeft gedaan. Het betreft een verhuizing binnen de gemeente en aangezien het gezin een hobby in verhuizen had, zou het kunnen zijn dat de verhuisaangifte "ambtshalve" is gedaan. Dit wil zeggen dat de ambtenarij wist dat ze verhuisd waren en het gezin in gebreke was met het doen van verhuisaangifte. En zodoende het nieuwe adres "ambtshalve" is vermeld. Of er was een aangifte gedaan en deze werd op een andere dag verwerkt . De "waarborgen" en de sociale controle die bij de burgerlijke stand waren ingebouwd (getuigen) had je niet bij het bevolkingsregister in die tijd. Er werd afgegaan op verklaringen van personen zonder dat deze bewijsstukken hoefden te overleggen wat in de huidige tijd wel het geval is. Het bevolkingsregister was toen veel statischer en de bijhouding was niet altijd even adequaat kijk maar naar de schrijfwijze van de voornamen en er werd alleen het geboortejaar vermeld.
elkeca
female
Mensagens: 4
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Dag Jan,

Dankjewel voor je reactie! Nu heb ik toch al enig idee hoe de opname in zo`n bevolkingsregister in de praktijk gebeurde.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat het overleden meisje niet alleen in Antwerpen in de bevolkingsregisters bleef vermeld worden (dat kan dan ambtshalve geweest zijn), maar later ook opgenomen wordt in het register van de andere gemeente waar ze naar toe verhuizen (en waar ze zelfs eerder overleden werd verklaard). In die tijd moet er bij de inschrijving in een nieuwe gemeente (andere bevolkingsdienst, andere ambtenaren) toch op een of andere manier een `fysieke` controle geweest zijn van de mensen die werden ingeschreven?
Responder

Voltar para “Genealogisch Praatcafé”