Responder

Lysning verkar översättas till Förbjudet äktenskap m m

Detta forum är till för alla tekniska frågor angående användandet av GeneaNets databas : olika sökningar, personliga uppgifter osv. Tänk på att ange konkreta exempel varje gång du ställer en fråga : namn, tillval...)

Moderador: janolofh

wildwest63
male
Mensagens: 4
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hej

Jag reggade mej på Geneanet idag efter en del nättips. Behöver ett bättre presentationsprogram på nätet än MinSläkt kan erbjuda. Första intrycket var mycket bra. Sen blev jag lite irriterad på några saker:

det går inte att ställa in (jag kan ha dåligt tålamod) mer än år på rutorna i släktträden, jag skulle vilja ha datum och månad.

utbildning blir till Education i högra hörnet
examen blir till Graduation i högra hörnet

och det som for förbi i alla möjliga parförhållande, nämligen lysning blir till Förbjudet äktenskap.

Jag laddade alltså in en Gedcom-fil från MinSläkt hit.

Detta måste ju vara relativt enkla irritationsmoment att rätta till, kan jag tycka.

Mvh
Kalle
jhjalmered
jhjalmered
Moderator
Mensagens: 298
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hej Kalle

Jag återkommer snarast med svar.

Jan-Olof
jhjalmered
jhjalmered
Moderator
Mensagens: 298
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hej igen

Naturligtvis ska Du kunna ange både datum och månad. Skicka oss en skärmbild på det Du ser när Du inte kan ange datum och månad. Detsamma gäller även för de sidor där Du har problem med orden. Detta kommer att underlätta lösandet av problemen.

Jan-Olof
wildwest63
male
Mensagens: 4
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hej Jan-Olof

Givetvis ingen hejare på systemet än efter bara några timmars användande. Bifogade en fil dit jag la en skärmdump på mitt importerade träd. Det är Margit som det gäller (min farmor). Du ser t h i händelsetabellen, eller hur du kallar den, att Education, Graduation och Förbjudet äktenskap förekommer.

Jag har gått igenom de mig närstående, där det finns mycket antecknat och i hastigheten (jag har tyvärr ingen lugn och ro att verkligen gå igenom det här systemet noggrant än) ser jag inga andra händelser som blir fel än just utbildning och examen, där det blir engelsk ledtext. Förbjudet äktenskap är alltså lysning i Gedcom/Min Släkt och det finns inte på särskilt många personer i mitt register, men där blir det just denna rad, vilket är synd.

Du ser också på rutorna att det bara är livstid i år angett, medan jag skulle vilja ha fulla datum. Å andra sidan - jag har som sagt inte haft tid att leta rätt på alla detaljer, det kanske är väldigt lätt att lägga dit om man hinner läsa menyerna ordentligt.

Bakgrunden till att jag testar Geneanet är att jag har en stor skara släktingar som vill följa arbetet med vår släkt, men eftersom MinSläkt inte ligger på nätet, utan lokalt så behövde jag ett bra program dit jag kan släppa in folk genom något lösenordsförfarande. Det är mitt mål. Sedan kommer jag nog inte uppdatera släktdata här, utan alltid göra nya kopieringar av Gedcom från MinSläkt när det blivit något nytt att redovisa. Tycker du att min idé kommer funka?

Jag har ett annat register också på över 19,000 personer som utgår från Kronprinsessan. Kan man lägga upp det som ett träd nr 2 här? Är lite stolt över det, trots allt, även om allt där är publikt material. Jag gjorde det under en period då jag var stationerad utomlands och inte visste vad jag skulle sysselsätta mig med på kvällarna.

Mvh
Karl
janolofh
janolofh
Mensagens: 170
Hej
Karl

Jag återkommer med svar.

Jan-Olof
janolofh
janolofh
Mensagens: 170
Karl
Vi kan inte någon skärmbild från Dig.
1. Orden ‘Education’ och ‘Graduation’ är importerade från användardefinierade händelse. Du bör döpa om dessa I Din släktforskningsmjukvara. Ordet på engelska ‘Marriage bann’ betyder allmänt utlysade av äktenskap. Se bifogad skärmbild
2. I rutorna i familjeträdet visas bara årtal. Vi visar bara årtal eftersom det inte finns plats att visa mer. Det gäller för alla släktforskningshemsidor.
3. Naturligtvis kan Du uppdatera Ditt familjeträd med en släktforskningsmjukvara och importera en GEDCOM-fil till Geneanet då och då.
4. Ja, Du kan skapa ytterligare ett konto på Geneanet och ladda ner Victorias släktträd

Jan-Olof
Anexos
Screenshot 2016-11-23 14-37-58 (002).jpg
wildwest63
male
Mensagens: 4
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hej Jan-Olof,

Jaha, nu såg jag att nedanstående val "Bifoga en fil" inte omfattade Word-filer, bara bildfiler. Där har jag omedelbart ett förbättringsförslag att även kunna inkludera Word- och Excelfiler. Det kan ju finnas något man vill delge som just inte är en bild. Ändå ser jag att den gamla filen ligger längst ner i den här tråden och det syns att det är ett släktträd, trots att det är en Word-fil, men den syns alltså inte här i löpande konversation.

Nu tror jag att jag lyckades få med en png-fil på mitt träd istället.

Du skriver att jag ska ändra Education och Graduation från det program jag importerar ifrån, vilket är MinSläkt. Det kan jag inte göra, för det är fördefinierade händelser där som kallas just Examen och Utbildning, dessutom är MinSläkt svenskutvecklat så jag har svårt att tro att där i grunden ligger ett engelskt ord. Är det Gedcom-exporten som förvanskar transporten mellan två svenska program så det blir engelska, då kan man ju få fler överraskningar? Det är ju inte särskilt snyggt att leva med att just dessa händelsetyper dyker upp på engelska i Geneanet.

Jag tänkte inte så långt att lysning heter Marriage Bann på engelska. Men varför översätts det då i Geneanet med Förbjudet Äktenskap och inte Lysning om man nu vet om att det är så det heter på svenska? Jag antar att Geneanet är ett program med grunderna i engelska. Då måste det vara enkelt att översättningarna till svenska blir riktiga. Förbjudet äktenskap är ju definitivt inte rätt översättning. Att katolska kyrkan har sådana restriktioner vet vi, men uttrycket i sig passar inte i något släktforskningsprogram. Har nån kusingift sig eller med ett halvsyskon så är det som det är när man börjar med släktforskning.

Okay, det går bara att ha årtal i rutorna i familjeträdet. Ja, det hade varit bra med ett val, så får man själv avgöra om man tycker det är plottrigt, det går ju att förstora trädet en del. Men okay, det är inte en stor sak.

Jag ska testa att skapa ytterligare ett konto för nästa träd. Men där föreslår jag som förbättringsåtgärd att man kan lägga till flera träd än ett under samma konto. Jag har t ex min svågers och min svägerskas släktträd för sig - eftersom deras släkter givetvis inte har att göra med min - men det skulle betyda ytterligare två konton för dessa träd, istället för att kunna ha flera träd på samma konto med lösenordsadministration kring varje träd.

Jag testar vidare.

Ha en fin första advent
Karl
Anexos
geneanet, skärmdump.png
janolofh
janolofh
Mensagens: 170
Karl

Vi ska be programmerarna att titta på problemet med ’Education’ och ’Graduation’.
Pdf-filer accepteras. Du kan spara dina filer som pdf och sedan ladda ner dem till Geneanet.
’förbjudet äktenskap’ har nu bytts till ’Lysning’.
Vi kommer för närvarande inte att visa mer än år i rutorna.
Naturligtvis är det möjligt att ha flera träd på ett konto. Du kan utnämna olika rotpersoner som ’Favoritpersoner’ så att länkar till dessa personer kommer att visas på Din hemsida på Geneanet.

Jan-Olof
janolofh
janolofh
Mensagens: 170
Karl

Jag har fått uppgift om att 'Education' och 'Graduation' nu ska vara löst.

Jan-Olof
wildwest63
male
Mensagens: 4
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hej Jan Olof

Det stämmer, det ser rätt ut.
Men förbjudet äktenskap står det fortfarande istället för lysning.
Det borde rättas till.
Var ett tag sedan jag var inne här men en ny Gedcom-uppladdning gjorde inte saken bättre.

Mvh
Karl
janolofh
janolofh
Mensagens: 170
Hej
Jag ska undersöka, men det blir först på måndag.
Jan-Olof
Responder

Voltar para “Tekniska frågor”