Responder

Tante "Fiet" e.a. eigentijdse roepnamen

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
lanckact
male
Mensagens: 77
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Collega's,

Heeft er iemand enig idee wat de officiële naam zou kunnen zijn van deze vrouw die in de familie tante "Fiet" wordt genoemd? Jammer genoeg weet ik niet in de hoeveelste graad ik deze dame moet gaan zoeken (het zou evengoed een verre groottante kunnen zijn), en dat maakt de zoektocht er niet makkelijker op.

Ik had zelf aan iets als Philomena gedacht, maar zonder succes vooralsnog. We spreken hier trouwens over de regio zuid-Oost-Vlaanderen.

Groet,
Timothy
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2598
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hallo Timothy,

Tja! Een eigentijdse roepnaam voor iemand die blijkbaar ergens begin 20ste eeuw werd geboren...
In onze tijd zijn roepnamen bijlange niet meer zo voorspelbaar (zoals bvb Joannes 'Jan');
dat zie ik in eigen (schoon)familie en onder kennissen. Heeft waarschijnlijk zelfs niet veel met de streek te maken...
Wat te denken van tante 'Macco' (Marie-Thérèse), tanne 'Nette' (Bernadette en Annette), 'Piepa', 'Miemie', 'Biebie',
'ons Boel' (een oudere dame die thuis de jongste was!), een rij die nog eindeloos kan worden aangevuld...

Van sommige namen weten we dat ze eigenlijk door kleuters werden 'uitgevonden',
vooral dan i.p.v. lange, moeilijk uitspreekbare namen, met o.a. de 'r' en de 'k' die moeilijk zijn voor kleintjes...
in de familie maakten we van Caroline noodgedwongen dan maar 'Lientje'.
Verder bemerk ik ook dat die roepnamen 'made by children' soms levenslang worden overgenomen door de omgeving
en de naamdraagsters zelf, die niet meer willen aangesproken worden met - voor hen - lange, 'ouderwets' klinkende namen.
En... dan hebben we het hier nog niet over de 21ste eeuwse 'unieke' maar betekenisloze namen die - in Vlaanderen toch -
aan de lopende band worden 'uitgevonden', we het voor het raden hebben of het een jongen of meisje is ;-)

Zo al mogelijk, best eens in de wijdere familie rondvragen.
Moest er toch nog iemand enig idee hebben, of een 'tante Fiet' in de familie hebben,
laat maar komen. mvg, Greta
dclaessens
dclaessens
Mensagens: 490
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica

Re: Tante "Fiet"

Mensagem por dclaessens »

Het Meertens Instituut suggereert Annefiet voor Anna-Sophie.
In onze familie ook: Sophie(tje) => Fietje of Fieke.

mvg - Dirk
edwardn
edwardn
Mensagens: 1559
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica
greetjepittery Escreveu: 25 abril 2019, 10:34
Verder bemerk ik ook dat die roepnamen 'made by children' soms levenslang worden overgenomen door de omgeving
en de naamdraagsters zelf, die niet meer willen aangesproken worden met - voor hen - lange, 'ouderwets' klinkende namen.
mvg, Greta
Heerlijk toch die namen 'made by children'!
De broer van een Spaanse vriendin heet Francisco, maar wordt al zijn hele leven 'Rorro' genoemd. Onze vriendin heet Aurora en toen Francisco nog een peuter was kon hij die naam niet zo goed uitspreken en zei hij altijd 'Rorro' tegen zijn zus . Zo is zijn roepnaam ontstaan.
Dichterbij nog, mijn echtgenote en haar zus heten Clairette en Gisela. Hun kleine neefje vond dat iets te ingewikkeld en maakte er tante 'Jet' en tante 'Jel' van... Trouwens nu nog hebben heel wat mensen het moeilijk om de naam van mijn echtgenote correct uit te spreken. Dat gaat van Clarisse, Clarette, Clorette, :lol:

Edward
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2598
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Ja, Edward,
als ik je bijdrage lees, komen er nog een serie namen 'gefabriceerd' door kinderen
in m'n hoofd : 'Jenneke' (Julienne), nonkel Wieke (Louis), 'Jetje' (Henriette), enz.
Meer nog - van sommige van die dames wist ik lang de 'echte' naam niet ;-)

En aan Timothy (naar boven scrollen!) :
Dirk heeft het meer dan waarschijnlijk bij het rechte einde... waarschijnlijk tante Sophie!
Alleen nog eens checken in de streek of die roepnaam nog voorkwam.
In de West-Vlaamse Polders waren de Sophia's : S'fie (met doffe e tussen de s en de f)
en ik herinner me nog een klein lief oud vrouwtje S'fietje'.

Groetjes allemaal, Greta
pjbwilde
male
Mensagens: 33
Modo de introdução: Texto
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica

Re: Tante "Fiet"

Mensagem por pjbwilde »

Nog een variant, mijn moeder heette Sophia Maria en werd Fie of Fietje genoemd.
Neefjes en nichtjes noemden haar Tante Fie.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat in ons Zuid-Hollands (Delfts) dialect de uitgang -t vrijwel nooit uitgesproken wordt.
Zo heet een bal gehakt, gehak, worst heet wors enz.
Nog een voorbeeld uit het Antwerpse, een kennis heette Marie Louise, thuis heette zij Mallewieske en werd daar niet kwaad om.
lanckact
male
Mensagens: 77
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica

Re: Tante "Fiet"

Mensagem por lanckact »

Bedankt aan allen voor het meedenken!
Sofietje is een goeie kanshebber denk ik, bedankt voor de tip!
Responder

Voltar para “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”