Responder

Invoeren GedCom

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
nancyaudenaert
female
Mensagens: 6
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hallo,

Gisteren ben ik aan de slag gegaan om m'n stamboom op te zetten. M'n partner was dat ook al 's begonnen en ik heb geprobeerd via een GedCom zijn info binnen te brengen.
In 1e instantie heb ik de fout gemaakt mijn gegevens te overschrijven met de mijne. Ik heb toen via een backup de gegevens teruggeplaatst. Daarna heeft hij me terug een link gestuurd (hij was ondertussen ook nog wat zaken aan het toevoegen) en ik heb die ingebracht, maar dat bleek dan weer een oud te zijn (mannen hé, oups, sorry ;-)) Ik kon toen echter de reeds teruggeplaatste backup niet nog 's terugplaatsen, dus laten staan en dan die nieuwe (die hij toen nog heeft doorgestuurd) ook opgeladen.
Er doen zich nu 2 zaken voor:
1) als ik op 'uw stamboom' klik kom ik op die toegevoegde terecht. Ik moet naar de lijst gaan om te zien dat er 2 stambomen blijken te zijn die niet met elkaar gelinkt zijn maar gedeeltelijk dus wel dezelfde mensen hebben (ik, m'n partner, z'n zoon, z'n ouders, mijn moeder ...)
2) als ik in de lijst kijk dan zie ik eigenlijk zelf een aantal zaken 3 maal staan
Hoe kan ik dit alles rechtrekken?
En hoe kan ik wat ik ingebracht heb, linken aan wat ik al had?
Alvast bedankt
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensagens: 10942
De backup van gisteren met 43 personen kunt u terugzetten.
Dat zal waarschijnlijk datgene zijn dat u zelf handmatig invoerde.

Dan even goed gaan kijken of datgene dat in de gedcom die u kreeg van uw partner niet al in uw zelf ingevoerde gegevens aanwezig is, want als u dan de gedcom zou toevoegen, dan krijgt u personen dubbel, en samenvoegen van dubbele personen is geen pretje, en raad ik u ook feitelijk af.

Dus eerst eens nagaan wat u toevoegt met de gedcom van uw partner. Wellicht moet u zelfs eerst gewoon alleen die gedcom importeren, en daar dan handmatig de rest aan gaan aanvullen.

Uw vragen 1 en 2 heb ik dus hiermee niet beantwoord, want die zullen na een andere wijze van gedcom importeren en aanvullende data invoeren waarschijnlijk ook niet meer van toepassing zijn.

Bij de import van een gedcom eerst ook altijd goed overdenken of u die wilt toevoegen aan het bestand, of dat u daarmee het bestaande bestand wilt overschrijven.
nancyaudenaert
female
Mensagens: 6
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Hallo,

hartelijk dank voor het snelle antwoord. Ik zag inderdaad dat ik die backup kan terugzetten, maar da's echt niet de bedoeling want daarmee overschrijf ik m'n vroeger werk van 97 personen.

Personen samenvoegen lijkt me idd niet simpel.

Ik veronderstel dat ik gewoon alles wat geïmporteerd werd, gewoon weer ga verwijderen. De kant van mijn vriend (die ik al had) ook ga verwijderen en dan de gedcom terugtoevoegen. Dan is er eigenlijk maar 1 persoon (mijn vriend) dubbel.

Ik kom bij u terug mocht het nog niet werken.

Groetjes
Nancy
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensagens: 10942
Ik verwisselde per abuis het aantal van dinsdag met maandag. De backup van maandag bevat 68 personen.

Uw werk van 91 personen ? Hoe bedoelt u dat, want dat is waarschijnlijk al gedeeltelijk overschreven door de geïmporteerde gedcom, en dus niet meer als dusdanig traceerbaar ?

Doorwerken op een verkeerde fundering is niet handig. Als daar dubbele personen in staan, dan zult u steeds héél goed moeten opletten aan wie u verdere personen toevoegt.

Beter eerst uw huidige bestand ontdoen van dubbele takken, door deze te verwijderen, Dan altijd bij de jongste generaties van de tak beginnen, omdat u geen ouders waaraan kinderen zijn gekoppeld kunt verwijderen zonder eerst de kinderen los te maken. Dan gaan die kinderen los door uw bestand zweven, en wordt die opzoeken om ze te verwijderen weer een probleem.
Het handigste is dus om bij de jongste generatie te beginnen met verwijderen, en dit te doen via het scherm 'Boom'. Daar heeft u een beter overzicht van wat u doet.
nancyaudenaert
female
Mensagens: 6
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Maandag : 68 personen (die backup is er nog)
Maandagavond was er een backup van 97 personen
die ik overschreef met de gedcom van 43 personen - bleven er maar 43 over
Dus die backup van 97 personen teruggenomen - alles weer goed

Toen de gedcom van 43 toegevoegd - OK, maar die waren volgens mijn vriend ook niet ok, was ergens een oude versie. Ik wou die backup dus terugnemen, maar die versie kon ik weer terugzetten omdat dat al eens gebeurd was

Dus dan zijn er nog 's die 43 bijgekomen (die de aangepaste versie van m'n vriend waren) - en zit ik dus met heel wat dubbels

In elk geval ga ik te werk zoals u voorstelt, lijkt me het handigst.
Door fouten te maken, leer je, dus daar gaan we dan

Bedankt in elk geval
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensagens: 10942
Ik heb even snel gekeken, en ik vermoed dat ruim 80% van de personen dubbel in uw bestand staan.

Als u op een profiel staat, even de cursor bewegen over de veldjes rechts in de banner. Dan de lijst opvragen van alle personen in uw bestand.
nancyaudenaert
female
Mensagens: 6
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Dat lijkt me nu eindelijk gelukt. Een laatste vraag: is het mogelijk een backup de forceren? Of moet ik dan gewoon wachten of uitloggen? ...

Bedankt voor alle hulp
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensagens: 10942
Uw bestand bevat nu 99 personen, en ik zie niet zo snel meer dubbele personen.

Waarom wilt u een gedcom forceren ?
nancyaudenaert
female
Mensagens: 6
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Geen gedcom, een backup, een opslaan .... zodat ik zeker ben dat ik nu alles goed heb om weer verder te gaan.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensagens: 10942
U kunt een backup op uw computer plaatsen via 'Gedcom exporteren'.

Een nieuwe backup op de servers van Geneanet wordt automatisch aangemaakt zodra u data gaat invoeren. Dat kunt u dus niet zelf forceren of aansturen.
nancyaudenaert
female
Mensagens: 6
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
OK, bedankt
Responder

Voltar para “Geneanet : technische vragen”