Responder

GUITARD


shanibina
shanibina
Mensagens: 25
Modo de introdução: Texto
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica

GUITARD

Mensagem por shanibina »

Je cherche beaucoup de information sur ma famille en France: GUITARD.
Mon père: Yves, grand-père: Robert, arrière grand-père: Gaston .... de Basse Pyrénées
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2602
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
Voor je 'jongste' voorouders in de Pyreneën wordt het wellicht wat zoeken, vooral omdat men in Frankrijk weinig of geen P.R.indexen heeft (gedigitaliseerd).
Enkele links om je zoektocht te starten zijn o.a. :
http://www.cg66.fr/1372-archives-en-ligne-archives-departementales-des-pyrenees-orientales.htm
http://archives.le64.fr/accueil.html
http://www.archivesenligne65.fr/
Je familienaam GUITARD komt vrij veel voor in de Pyreneeën en ook op GNN staan al veel GUITARD's geïndexeerd, die je als Premiumlid via het titelblad (linksboven) kunt oproepen :
"Uw voorouders zoeken, geavanceerd" (=verfijnd, in detail).
Zo hier verder geen reactie, dan kan je ook gewoon je franstalig berichtje op GNN-Frankrijk plaatsen (in ons meertalig landje is dat mogelijk).
Een tweede stap is dan misschien om met naamgenoten (GNN-leden in Frankrijk) contact te zoeken.
Succes met je zoektocht.  mvg, Greta
mon1
mon1
Mensagens: 2840

Re : GUITARD

Mensagem por mon1 »

greetjepittery Escreveu: 19 abril 2015, 16:51 Voor je 'jongste' voorouders in de Pyreneën wordt het wellicht wat zoeken, vooral omdat men in Frankrijk weinig of geen P.R.indexen heeft (gedigitaliseerd).
Dag,

In Frankrijk staan de PR's meestal ook onder de benaming "état civil".

Mvg

Mon
Geneweb/Fiche (stamboom "mon1" in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
shanibina
shanibina
Mensagens: 25
Modo de introdução: Texto
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica

Re : GUITARD

Mensagem por shanibina »

Bedankt allen.
Ik ben nieuw en moet nog erg zoeken ! Mijn Frans is dan al jaren ook niet meer zo vlot! Het zal lang duren eer ik zover ben geraakt!

groetjes!
Sabine
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2602
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
@ Sabine - Laat weten als er bepaalde Franstalige termen niet duidelijk voor je zijn.

@ Jo - Met "de jongste voorouders" bedoelde ik deze ten tijde van de Burgerlijke Stand, die eerst nog moeten gevonden worden; "de oudste" deze van de tijd der Parochieregisters...
Optie om deze vragen meteen naar een buitenlands forum (i.c. het franse) te verplaatsen kan goed zijn, maar... de jongere generaties in Vlaanderen en zeker deze in Nederland verstaan & schrijven veel minder Frans dan de vorige generaties (nu vooral Engels). 
mvg, Greta en... geen 'Margareta' hé Josephus of... ;-)
mon1
mon1
Mensagens: 2840

Re : GUITARD

Mensagem por mon1 »

linielover Escreveu: 20 abril 2015, 23:09 Margaretha bedoelde waarschijnlijk de 'oudste' voorouders  :D en die 'Basse Pyrénées' vind ik niet direct terug in de Franse regio's - zal wel even zoeken zijn via de plaats..

Wel spijtig dat je zulke vraag (als Moderator) nog steeds niet kan verplaatsen naar het correcte forum... ondanks enkele mailtjes om dit probleem asap op te lossen, want die fout zit niet enkel bij ons hé... ze worden gedropt in landen/regio's die d'r in feite niks mee te maken hebben  >:(

Vriendelijke Groet!
Jo.
Dag,

Ter inlichting...
"Basses Pyrénées" is de oude benaming voor de "Pyrénées Atlantiques", sinds 1969 het huidige departement 64.
Ongeveer de (mooie, maar woeste) streek tussen de Spaanse grens, Bayonne, Pau, Tarbes en Lourdes.

Bij ons staat de vraag toch goed, Jo...(Andere)
Ik denk niet dat een MOD-NL iets kan, kon en zal kunnen verschuiven naar het Franse forum, waar volgens mijn bescheiden mening reeds veel te veel geschoven wordt (hetgeen ook tot onduidelijkheid leidt).

Het is wel een feit dat Sabine wat betreft haar vragen best op het Franse forum zou posten.
Zelfs met "gebroken Frans" kan men daar terecht  ;)
Mvg
Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Mensagens: 2602
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Gráfico
Ver a árvore genealógica
@ Mon - Ik had het niet over Parochieregisters, maar over Parochie INDEXEN. 
Zijn die indexen er dan toch? Weet jij daar iets meer van en hoe ze op te zoeken voor Sabine ; dat zou het zoeken stukken makkelijker maken
(en ook beetje voor mij want ben nog geblokkeerd voor mijn 17de eeuwse Pitri's uit de Franse Loirestreek).
Via volgende link  http://nl.geneanet.org/forum/?topic=509160.
vermeldde  C.M. : "Er bestaan geen indexes voor de parochieregisters : dit lijkt een (goede) belgische gewoonte te zijn.
Wat betreft de burgerlijke stand, bestaan er tienjarige tafels (= tables décennales)" 
mon1
mon1
Mensagens: 2840

Re : GUITARD

Mensagem por mon1 »

@Greta,

Je bedoelde dus de Parochie-indexen van de BS, betreffende de jongste voorouders  ???

Moeilijk zoeken zonder gezin, juiste namen, plaats en datum om te starten, hé...
Zo niet zoek je een speld in een hooiberg.
Elk departement heeft zo zijn eigen manier om de akten online te zetten ; er bestaat geen algemene regel.
Het is allemaal kwestie van zelf uit te zoeken.
Ik denk dat de aangereikte instrumenten voldoende zijn om de opzoekingen zelf te starten of verder te zetten.
Het is juist dat zoekwerk dat onze hobby boeiend en interessant maakt.
Maar er moet wel betrouwbare informatie gegeven worden alvorens te kunnen starten.
En om stambomen voor derden op te maken lijkt me het forum niet geschikt.
Als men zich geroepen voelt kan dat beter via privé-mail.



Mvg
Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensagens: 10956

Re : GUITARD

Mensagem por wimdeckers »

mon1 Escreveu: 21 abril 2015, 12:13
Moeilijk zoeken zonder gezin, juiste namen, plaats en datum om te starten, hé...

En om stambomen voor derden op te maken lijkt me het forum niet geschikt.
Als men zich geroepen voelt kan dat beter via privé-mail.
Hoezo geen gezin ? Ik zie een duidelijke lijn : Yves, Robert en Gaston Guitard, zijnde vader, grootvader en overgrootvader. Vervolgens is ook nog redelijk in te schatten uit welke periode die zullen komen, want Yves is de vader van de vraagstelster. Een ieder die deze lijn in zijn/haar stamboom heeft kan dus gewoon reageren.

Waarom zou iemand geen gegevens mogen verstrekken via het forum, behoudens natuurlijk gegevens die onder de privacy-wetgeving vallen ? Het forum is juist om informatie uit te wisselen, dus waarom dat nu in een keer via privé-e-mail moet gaan ontgaat mij compleet.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit ergens heb gelezen dat een dergelijke uitwisseling niet via het forum zou mogen of niet wensbaar zou zijn, maar ja, ik kom hier ook nog maar pas kijken  :-[ ...
mon1
mon1
Mensagens: 2840

Re : GUITARD

Mensagem por mon1 »

wimdeckers Escreveu: 21 abril 2015, 14:24
mon1 Escreveu: 21 abril 2015, 12:13
Moeilijk zoeken zonder gezin, juiste namen, plaats en datum om te starten, hé...

En om stambomen voor derden op te maken lijkt me het forum niet geschikt.
Als men zich geroepen voelt kan dat beter via privé-mail.
Hoezo geen gezin ? Ik zie een duidelijke lijn : Yves, Robert en Gaston Guitard, zijnde vader, grootvader en overgrootvader. Vervolgens is ook nog redelijk in te schatten uit welke periode die zullen komen, want Yves is de vader van de vraagstelster. Een ieder die deze lijn in zijn/haar stamboom heeft kan dus gewoon reageren.

Waarom zou iemand geen gegevens mogen verstrekken via het forum, behoudens natuurlijk gegevens die onder de privacy-wetgeving vallen ? Het forum is juist om informatie uit te wisselen, dus waarom dat nu in een keer via privé-e-mail moet gaan ontgaat mij compleet.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit ergens heb gelezen dat een dergelijke uitwisseling niet via het forum zou mogen of niet wensbaar zou zijn, maar ja, ik kom hier ook nog maar pas kijken  :-[ ...
Dag Wim,

Voor mij bestaat een gezin nog altijd uit twee personen (met of zonder kinderen).

En probeer eens te lezen wat er staat...
"Stambomen van derden opmaken" via het forum is iets heel anders dan een inlichting geven.
"Elle cherche beaucoup d'informations"...wordt gezegd sinds den beginne = vertaald : "heel veel inlichtingen vragen".
Maar informatie wordt helemaal niet (of heel weinig gegeven)...
De vraag is dus behoorlijk wat groter dan het aanbod aan info om opzoekingen te kunnen starten.

Jo had gelijk om deze Dame naar het Franse forum te verwijzen. (volgens mijn bescheiden mening)

Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensagens: 10956

Re : GUITARD

Mensagem por wimdeckers »

Ach heer Mon, men kan uit zo'n takje ook de familie wel afleiden. Indien dit drie opeenvolgende personen uit mijn eigen stamboom waren geweest, dan had ik ze zeker als zodanig herkend. En men hoeft alleen maar even te kijken of één van de genoemde personen zich in zijn/haar stamboom staan en dan kan men tevens zien of de genoemde familiebanden aansluiten met het gegeven. Zo moeilijk is dat niet. Een beetje moeite doen voor derden staat bij mij in ieder geval nog hoog in het vaandel.

Mede gezien de woonplaats van de vraagstelster vind ik het overigens ook niet vreemd dat ze als Belgische de vraag op het Vlaams-Nederlands forum stelt. Wellicht zijn er namelijk wel meer nazaten van die familie van het Noorden getrokken, wie zal het zeggen (?).

De verwijzing van Jo naar het Franse forum is uiteraard ook helemaal correct, maar staat hier niet in discussie, niet bij mij althans, dus waarom U dat er nu bij betrekt is mij ook een raadsel.

Laten we het dus maar verder niet over lezen gaan hebben...
mon1
mon1
Mensagens: 2840

Re : GUITARD

Mensagem por mon1 »

wimdeckers Escreveu: 21 abril 2015, 16:57 Ach heer Mon, men kan uit zo'n takje ook de familie wel afleiden. Indien dit drie opeenvolgende personen uit mijn eigen stamboom waren geweest, dan had ik ze zeker als zodanig herkend. En men hoeft alleen maar even te kijken of één van de genoemde personen zich in zijn/haar stamboom staan en dan kan men tevens zien of de genoemde familiebanden aansluiten met het gegeven. Zo moeilijk is dat niet. Een beetje moeite doen voor derden staat bij mij in ieder geval nog hoog in het vaandel.

Mede gezien de woonplaats van de vraagstelster vind ik het overigens ook niet vreemd dat ze als Belgische de vraag op het Vlaams-Nederlands forum stelt. Wellicht zijn er namelijk wel meer nazaten van die familie van het Noorden getrokken, wie zal het zeggen (?).

De verwijzing van Jo naar het Franse forum is uiteraard ook helemaal correct, maar staat hier niet in discussie, niet bij mij althans, dus waarom U dat er nu bij betrekt is mij ook een raadsel.

Laten we het dus maar verder niet over lezen gaan hebben...
Volledig akkoord Wim, zonder enige tegenspraak.
Heer Mon legt zich volledig neer bij de meningen van Dame Greta en Mod Wim en erkent ootmoedig en nederig hun grote kennis en inschattingsvermogen, zowel genealogisch als aardrijkskundig.
De verwijzing naar de gouden raad van Jo is zeker relevant ; had zij haar vraag daar gesteld, dan had ze in plaats van enkele nietszeggende linken meer dan waarschijnlijk reeds daadwerkelijke hulp gekregen van collega's van ter plaatse.
Zij vraagt namelijk in haar oorspronkelijke vraag naar haar familie Guitard in Frankrijk
Dus toch effen "herlezen" en vertaling vragen, Wim  ;)

Mvg
Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mensagens: 10956

Re : GUITARD

Mensagem por wimdeckers »

U haalt er plots een verwijzing bij terwijl ik die in het bericht ervoor niet heb genoemd en zeker niet afkeur, integendeel.
En waarom zou de vraagstelster geen andere familie in deze omgeving kunnen hebben ? Zij woont hier toch zelf ook, dus haar plaatsing op dit forum is geheel juist. Ik krijg ook nog regelmatig info van Nederlanders over mijn voorvaderen in België  :-\ .

Dat een tweede plaatsing op het Franse forum wellicht sneller en meer info zou kunnen opleveren spreek ik ook geenszins tegen.

Met dit soort opmerkingen heb ik persoonlijk wel wat meer moeite : 'En om stambomen voor derden op te maken lijkt me het forum niet geschikt.
Als men zich geroepen voelt kan dat beter via privé-mail.'. Het is iedereen toch toegestaan het forum te gebruiken om informatie uit te wisselen, dus waarom geen delen van stambomen (mits geen privacy-wetgeving erop van toepassing is) ? Op andere fora maakt men zich hieraan veelvuldig 'schuldig' en dat werkt prima, want iedereen krijgt wat hij/zij zoekt. Ik begrijp Uw probleem derhalve niet...


mon1
mon1
Mensagens: 2840

Re : GUITARD

Mensagem por mon1 »

wimdeckers Escreveu: 21 abril 2015, 18:58 U haalt er plots een verwijzing bij terwijl ik die in het bericht ervoor niet heb genoemd en zeker niet afkeur, integendeel.
En waarom zou de vraagstelster geen andere familie in deze omgeving kunnen hebben ? Zij woont hier toch zelf ook, dus haar plaatsing op dit forum is geheel juist. Ik krijg ook nog regelmatig info van Nederlanders over mijn voorvaderen in België  :-\ .

Dat een tweede plaatsing op het Franse forum wellicht sneller en meer info zou kunnen opleveren spreek ik ook geenszins tegen.

Met dit soort opmerkingen heb ik persoonlijk wel wat meer moeite : 'En om stambomen voor derden op te maken lijkt me het forum niet geschikt.
Als men zich geroepen voelt kan dat beter via privé-mail.'. Het is iedereen toch toegestaan het forum te gebruiken om informatie uit te wisselen, dus waarom geen delen van stambomen (mits geen privacy-wetgeving erop van toepassing is) ? Op andere fora maakt men zich hieraan veelvuldig 'schuldig' en dat werkt prima, want iedereen krijgt wat hij/zij zoekt. Ik begrijp Uw probleem derhalve niet...
Wim,

Ik kan moeilijk blijven herhalen dat Greta en Wim op alle vlakken gelijk hebben, hé. ;D
Indien je dat fijn vindt wil ik wel...

Wanneer ik mijn mening geef is dat slechts mijn mening (meestal voeg ik er nog "bescheiden" aan toe).
Andere meningen zijn vanzelfsprekend minstens evenwaardig.

Van mij mag men gerust zijn hele stamboom op het forum publiceren, hoor ; mij niet gelaten.

Herlees gewoon het oorspronkelijk bericht van Sabine en dan wordt duidelijk wat ze "echt" wenst.
Sabine zal zelf wel uitmaken welke reacties haar nuttig kunnen zijn.

Verder is dit geen normale discussie meer, maar eerder een vorm van uitlokking, waaruit ik mij terugtrek.
Je krijgt het laatste woord...en mag het houden.

Mvg
Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)

Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
janvanzijl
male
Mensagens: 99
Modo de introdução: Gráfico
Navegação: Texto
Ver a árvore genealógica

Re : GUITARD

Mensagem por janvanzijl »

Ik heb ondertussen wel via dit forum familie in Duitsland kunnen traceren. Ook via andere gebruikers, dus hier zoekvragen plaatsen heeft dan toch ook voor andere landen nut. Ik heb goede hints links en rechts gekregen. Dank aan allen hiervoor. Want ik ben nu druk bezig met speuren en invoeren.

Responder

Voltar para “Andere landen”